View Single Post
Sitat av boogeyman Vis innlegg
Hvis jeg mot formodning skulle hatt hagla i handa mens en ukjent person står borti gangen er det ikke aktuelt å vurdere skyting før vedkommende er i full fart mot meg eller retter et våpen i min retning.
Vis hele sitatet...
i full fart mot deg så må du skyte varselskudd først... har han vett i skallen så snur han da..
i det sekundet en retter et våpen mot deg, så har du rett til å blåse av ham hodet.. men du vil sikkert bli dømt for noe om du ikke kan forklare en lovlig grunn til at du stod der med hagla..

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Hva hvis vi lager en problemstilling:

Det er 22 Juli, du er på Utøya.
Dere har akkurat hørt på nyhetene at det var en bombe i Oslo og dere snakker om dette sammen i større grupper. Du tenker på pistolen du tok med for å vise frem til noen venner på leieren, du har også tatt med en boks med 40 kuler for å kunne skyte på blink eller fisk.
Plutselig dukker Breivik opp og skyter hele hurven rundt deg.
Du løper til teltet ditt, finner frem pistolen og lader den.
Da du går ut av teltet ser du Breivik skyte flere ungdommer, han fortsetter ned stien nedenfor han og du følger etter i buskene.
Plutselig ser du at han dropper våpnene sine på bakken! Du tar opp pistolen og skyter 3 kuler mot han, to av dem treffer og Breivik blir drept på stedet.
Da han faller ned på bakken kommer det en gruppe på 7 politi-folk med vernehjelm og automatvåpen, og du skjønner at det er grunnet disse at han slapp våpnene sine.

Hva slags straff ville du fått av en dommer?
Vis hele sitatet...
Man skal bli dømt etter de forhold og tanker som gjelder i gjerningsøyeblikket.. om tanken var at "ey, nå har eg sjangsen til å stanse han uten at han kan ta meg.. redde liv osv..." så vil du sansynligvis ikke bli dømt pga den stressede situasjonen.

Du er dog en jævla stor idiot om du tar med et håndvåpen på en slik camp, og vil bli dømt for brudd på våpenloven.. Og forhåpentligvis fratatt alle lisenser og nektet nye for en god stund.