View Single Post
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Nei, egentlig ikke. Begrepet "kritisk masse" er litt misvisende, det er heller snakk om en "(super)kritisk sammenstilling", altså an konfigurasjon av spaltbart materiale som er kritisk. Mengden som kreves for dette avhenger av form og evt nøytronreflekterende/forsterkende materialer.


Vis hele sitatet...
Antagelig jeg misforstår men i eksempelet du nevnte tidigere linket du til hendelsen med demon core som det som skjer om læreren sammenfører to masser som tillsammen blir kritisk.

Jeg så på den lenken og oppfattet det som at det som skjedde var at
det var plassert berylliumhalvsfær med liten åpning nedentill over de to massene som allerede var nær hverandre.

Og at i utgangspunktet var det en kontrollerbar situausjon med et tabletop eksperiment. Som var kontrollerbar siden berylliumskalet hade åpning nedentill og slapp ut nok nøytroner.

Så fragår fysikeren alle HMS-regler og benytter skrutrekker for å justere avstanden hvorpå berylliumskallet faller ned,det blir "tett",nøytroner reflekteres tillbake till massen og det blir et "blaff" med dødelig strålingsdose for han.

Oppfatter det som at da reflekteres masse nøytroner tilbake til den kritiske kjernen og såkalte superkritisk kjedereaksjon skjer. Eller om det kalles "prompt criticality".

Med fornehold for at jeg er på bærtur
Sist endret av sinsenkrysset; 26. mars 2024 kl. 22:55.