View Single Post
Sitat av Vargas Vis innlegg
Jeg er fullt klar over at du, og mange andre merker visse abstinenssymptomer ved brå slutt av cannabisrøyking. Men din personlige mening om avhengighetspotensiale er ikke tilstrekkelig forskningsbevis for at cannabis er sterkt avhengighetsskapende og øker dopaminerg aktivitet i striatum. De forskjellige symptomene du merker kan komme av klarheten av å være edru (følelsen av å våkne til liv), og mindre CB1/CB2-aktivitet uten at dette har påvirket dopaminerge signalveier...

Hva du personlig mener/synser/tror om at folk må slutte i jobb ++ er fullstendig irrelevant med mindre du vise til et studie som sier: "Sterke abstinenssymptomer gjør at 7 av 10 som slutter med cannabis må sykemeldes for en lengre periode"

Dine erfaringer med at "du får psykoser"... ved røykeslutt er kanskje ikke bare tilknyttet cannabis, men andre faktorer. Siden at du sier "sånn som alle andre avhengigheter", vil jeg tolke dette som at du misbruker (merk: ikke bruker) andre rusmidler enn cannabis. Denne misbruken kan ha vært medvirkende faktorer til at du har utviklet (en tidligerere latent) psykose. Da vil bruk/brå slutt av de fleste rusmidler, spesielt cannabis kunne trigge et anfall med psykotiske symptomer. Dette kan vel være et tegn på at du burde revurdere om rusmidler/cannabis er noe du burde fortsette å drive med, eller om du bør slutte/kutte ned. De fleste blir ikke psykotiske av cannabis-slutt....
Vis hele sitatet...
Jeg synes det blir veldig mye mere gjetning fra din side enn min. For det første er ikke noe av det jeg skrev om min personlig mening. Det er ting jeg og folk jeg er glad i har opplevd og sett med egene øyne. Ser ikke hvordan du kan kalle det en mening. Jeg mener ikke at hasj er fysisk avhengighetskapende, kanskje fordi jeg ikke er forsker og kan bedømme det, jeg mener jeg var det, ja. Ja det er ganske så irrelevant i den settingen du snakker om, angående jobb ect. Men jeg prøver bare å legge fram ett perspektiv over hva en hasj avhengighet kan gjøre med ett liv. Uansett hva 10 personer på gata sier, er den alvorlig.

Og resten blir bare antagelser om meg personlig. Jeg har prøvd alt fra heroin til LSD, ingenting har fått meg hekta som hasj. Aldri vært avhengig av noe annet bortsett fra tobakk. Disse "psykosene" fikk jeg kun fra cannabis bruk, og er noe som går igjen hos mange røyke venner av meg. Selvfølgelig i mindre grad enn andre. Foreksempel sinnsvake mareritt eller schizofreni.

Jeg er ikke interissert i å diskutere cannabis bruket mitt med deg.