View Single Post
Dersom man sammenligner de politiske standpunktene til nazistene punkt for punkt med feks. dagens norske partier finner man at de sammenfaller ca 90% med sosialdemokratiske standpunkter. NSDAP ville trolig ha plassert seg selv mellom Arbeiderpartiet, SP og SV. I likhet med dagens rådende sosialdemokratiske flertall i Norge stod NSDAP for: en stor velferdsstat, med offentlig skole, offentlig helsevesen og offentlige pensjoner, samt høye tollmurer og innvandringsstopp. I Norge var det Nasjonal Samling som innførte barnetrygden. Øystein Sørensen har analysert politikken før under og etter krigen og funnet at den var preget av kontinuitet, altså ingen store politiske endringer.

http://bokelskere.no/bok/solkors-og-solidaritet/50744/

Videre skal vi heller ikke kimse av tidligere Vigrid-leder og nynazisten Tore Tvedt som sier at han har stor sans for Kristin Halvorsen. Da jeg skrev et innlegg på bloggen min hvor jeg karakteriserte nazismen som "sentrumsekstrem" sa Tvedt seg enig i dette, og syntes det var hyggelig at noen i Norge faktisk hadde forstått hva nazismen stod for.

Dersom vi fjerner Fører-prinsippet og jødeforfølgelsen sitter man igjen med en politikk som er nær identisk med dagens sosialdemokratiske partier. Det er dermed helt logisk og rimelig at partiet omtalte seg som nasjonalsosialistisk, for det var nettopp det partiet var.