View Single Post
Hei, jeg har i mange år vært aktiv leser av dette forumet, men aldri hatt behov for å poste. Grunnen til at jeg registrer denne kontoen er fordi det har oppstått en vanskelig situasjon på jobben. Sjefen min har for en tid tilbake ansatt en ny person, vedkommende som er blitt ansatt går både meg og flere andre på nervene. Men mest meg, da jeg må jobbe med han så å si daglig.

Uten at jeg er noe psykolog, så vil jeg si at vedkommende har en eller annen form for psykisk lidelse og han er også manipulerende. Jeg har opplevd ved flere tilfeller at han står å kjefter på meg fordi han ikke for vilje sin. Og dette til tross for at jeg følger sjefen sin arbeidsbeskrivelse, mens han ønsker å gjøre det på en annen måte. Det har også vært tilfeller der han får utbrudd mens det er kunder til stedet. Noe jeg syns er flaut og skjemmes ovenfor kundene som har vært til stedet.

Jeg har tatt dette opp med sjefen ved flere anledninger, og hver gang har jeg fått svaret at man skal gi ny ansatte litt tid. Sjefen har hatt møte med vedkommende, uten at det ser ut til å hjulpet. Jeg har også prøvd å ta dette opp med vedkommende på en ordentlig måte, men det endte opp med at han prøvde å bagatellisere hele oppførselen å opptråde veldig manipulativt. Han beklaget seg på slutten av samtalen våres, men det hadde liten betydning da han dagen etter var tilbake i samme sporet med samme oppførsel.

En annen ting er også at vedkommende jobber veldig lite, men dette ser ikke sjefen. Da han er veldig sjelden innom jobben i det tidsrommet vi har vakt. Han kan f.eks gå ut for å ta seg en røyk å bli borte 20-25 minutter, ellers så sitter han på pauserommet veldig mye, å drikker kaffe.

Jeg har tidligere stortrivdes i denne jobben, og kommet godt overens med de andre kollegaene, og har derfor liten lyst til å slutte. Men har begynt å vurdere dette da arbeidsdagene er blitt et rent h*****te og jeg har begynt å grue meg til å gå på jobb.

Det skal også sies at vedkommende kun er ansatt på prøvetid, mens jeg har fast stilling og kontrakt.

Hvordan ville dere tatt grep i en lignende situasjon og finnes det noe lovverk som gjør at jeg kan tvinge sjefen til å gjøre noe?

Er takknemlig for alle råd, tips og innspill.