View Single Post
Sitat av etnatet Vis innlegg
Jeg har en nabo som er født i 84, han har gått på arbeidsavklaringspenger i 3 år nå (får utbetalt mer enn jeg noensinne har fått utbetalt) og er nå så oppegående at han FINT kunne jobbet 100%. Han innrømmer selv at jo ja..joda han kunne ha jobbet 100%...men hvorfor gidde det når han får penger rett i fanget for å sitte hjemme?

(Jeg har flere ganger tenkt på at...gud hvor deilig det hadde vært å tystet på han...men det er vel slemt..i guess...!?)
Vis hele sitatet...
Hvis man vet at noen snylter på nav, så er man faktisk forplikta til å si ifra. Hvis man ikke gjør det så er man sånn jeg ser det medskyldig i trygdesnylting og mister dermed retten til å klage over dette. (Jeg tror det rent teknisk er sånn juridisk også, men er ikke sikker.)
Jeg er litt lei folk som klager over snyltere og sier at de kjenner en haug folk som snylter, snakker dritt om nav og mistenkeliggjør trygda folk, og så står og ser på uten å gjøre noe med det. Det er meg og deg det til slutt går utover! Vi får mindre i trygd fordi det er fler å dele på, og vi blir mistenkeliggjort (ihvertfall jeg som har en usynlig funksjonshemming).

Når det er sagt, så er det jo ikke alltid sånn at de som sier de kunne tatt en jobb, men ikke gidder, faktisk kunne det. Noen er mer syke enn de takler å forholde seg til, sånn at de juger, eller ikke innser det selv.
Har opplevd folk som tror de kunne gjort både det ene og det andre mens vi som står rundt ser at det ikke ville gått. Da er det bra at nav holder dem i tiltak, men folk kan lett tro på dem og tenke at nav tar feil.