View Single Post
stranger's Avatar
Trådstarter
349
Sitat av *pi Vis innlegg
...Alle lærer barna sine å ikke slå og å ikke ta ting fra hverandre. Når det gjelder seksualitet derimot, blir jenter og gutter sosialisert veldig ulikt. Jenteblader er fulle av tips om hvordan bli attraktiv, hvordan få en mann, hvordan holde på en mann, sextriksene som får ham til å elske deg (sic). Manneblad har en lettkledd dame på forsiden. Kvinneblad har også en lettkledd dame på forsiden. Fra vi får vår første prinsessekjole tredd ned over ørene så formes vi til at vår rolle er å bli begjært, ikke å begjære. Dette kan man trygt si er i motsatt grøft.

Gutter derimot, blir gjennom populærkulturen foret til at de skal ta initiativ og erobre. Når de går litt over streken på skolen (også ungdomsskolen, dette har jeg selv sett utallige ganger), får det ingen konsekvens. Tenåringsgutter og hormoner, vøtt. Hva kan man forvente, liksom. Vi slipper disse guttene ut i voksenlivet på egenhånd og forventer at de skal navigere i det minefeltet som er seksualitet, med regler som i mange tilfeller er direkte motstridende med sosialiseringen de har fått. Når det går galt, da kaller vi dem sosiopater og monstre. Hvor konstruktivt er det, egentlig? Jeg synes dette er et svik mot både guttene og jentene det går ut over...
Vis hele sitatet...
Føler dette toucher litt på det jeg nevnte i mitt forrige innlegg angående kjønnsroller.

At manneblader og kvinneblader begge har en attraktiv kvinne på forsiden brukes ofte i negativ kontekst som en speiling av usunne kjønnsroller. Det samme med prinsessekjole til jenta og brannbil til gutten i huset.

Kan det ikke være at biologi og evolusjon, gjennom all vår tid, har styrt oss i forskjellige retninger? For menn er selve begjæret en større del av indre liv, mens for kvinner er det å bli begjært viktigere? Dette utelukker på ingen måte at begge kjønn har disse behovene, men de kan ha et forskjellig ratio seg imellom.

Samme med at menn skal "erobre" og kvinner skal "bli erobret". Gjennom menneskets historie har jo faktisk mannen vært viktigste part for å skaffe mat, og kvinnen har i større grad tatt seg av barna. Menn kan reprodusere til de ligger på dødsleiet (vel, i teorien hvertfall). Kvinner har holdbarhetsdato på eggstokkene, og må i tillegg bære frem barnet. Menn kan løpe videre til neste. Altså er det viktigere for kvinnen å strekke seg etter et "ideal", rett og slett for å få best mulig genetikk til avkommet sitt. Dette "idealet" av en kvinne finner dere i moderne tid på forsiden av bladene deres. Menn begjærer, derav kvinne også på våre blader.

En annen ting som kan være et tankekors er at sammen med kvinners frigjøring fra kjøkkenbenken og økt deltakelse i arbeidslivet, hvor vi går mer og mer bort fra "tradisjonelle kjønnsrollemønster", og anser dette som utelukkende positivt, har også kvinners generelle lykke sunket betraktelig.