View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Problemet er ikke egentlig tilstedeværelsen av samme partikkel to steder på en gang..
Vis hele sitatet...
Om en partikkel kan være flere steder på samme tid, blir det ikke da feil å si at man nødvendigvis vil finne igjen elektronet, eller en tidsreisende person, på samme sted etter en runde i sirkelen av romtid? Vil elektronet/personen for eksempel kunne befinne seg på samme sted hver femte runde i sirkelen eller hver hundrede, mens andre elektroner/personer vil ta samme plassen som det det første har hatt de andre gangene? Vil jeg oppleve å være flere steder på en gang om jeg skulle være så uheldig å fullføre en hel runde sirkelen?

Ble også litt nysgjerrig på om romtiden bare kan være sirkulær eller lineær nå. Finnes det løsninger på ligningene som for eksempel gjør at bare deler av romtiden går i sirkel mens resten er lineær?

Sitat av Provo Vis innlegg
Problemet oppstår om noe drar tilbake i tid og saboterer sin egen tidsreise. Eksemplifisert gjennom bestefarparadokset: Du drar tilbake i tid og skyter din egen bestefar før han fikk barn, som fører til at du ikke ble født, som gjør at du ikke kan dra tilbake i tid og skyte din egen bestefar likevel. Det er hypotetiske tidsreiser som leder til selvmotsigelser som er problemet.
Vis hele sitatet...
Det skjønner jeg, men tolket pinneknurk sånn at ligningene også umuliggjorde mange tidsreiser der historien ikke blir forandret fordi en partikkel bare kan være ett sted på en tid.