View Single Post
Sitat av seven_up Vis innlegg
Anonym48997: Livet er noe av det de fleste mennesker har mest kjært? Uavhengig av religion så er det vel stort sett sett på som det mest verdifulle(ref. drap=lengst straff osv).

Jeg beundrer din tankemåte og det virker som du har funnet en løsning for deg, men å tro at dette appelerer til alle mennesker tror jeg er naivt. Da ville ikke så utrolig mange vært medlem av trossamfunn osv.

Hvorfor ikke hylle fri vilje, og la folk tro på det de vil?

Istedet for slik det er nå hvor dere sier at de kristene er dumme fordi de har feil grunnlag, og muslimene sier at dere er dumme for dere har ikke riktig gud, hinduismene sier de er dumme osv..I mine øyne er det feil å pålegge andre sitt syn, og jeg finner det også feil og ikke respketere andres syn.

Hvorfor ikke bare la alle stå fritt, også kan man respektere de uansett?
Vis hele sitatet...
Joda, fri vilje er viktig så lenge det ikke skader noen, eller styrer noe som et land.
Religion er kanskje det som har skadet mennesket mest. Helt fra starten har religion og overtro skapt krig, diskusjoner, terror, uenigheter som senere kunne/har ført til krig, demostrasjoner, protester og folkemord mot raser, folkegrupper og andre religioner.

Også ikke glemme at religion leder en rasistisk krig mot homofile.
Tenk på alle barnene som blir født inn i konservative kristne hjem der de må oppfylle alle kravene foreldrene har om at de skal være 100% "NORMALE" og alle barnene som får tunge depresjoner eller psykiske plager pga barndommen.

Alle skal være som sauer i religioner, alle skal være like og "normale"
Man skal ikke være annerledes.

Sitat av seven_up Vis innlegg
GypsyWagon, du må skille mellom løgn og tro?

Og jeg tror det blir høyere boligpriser, regn i morgen, fin vinter, osv så er jeg da i min fulle rett til dette? mennesket som vesen trenger ofte noe å tro på er det jeg prøver å si.

Hittil har vi funnet den naturvitenskaplige sannhet som kan si noe om hvordan/hvorfor noe skjer, men den kan aldri si noe om fremtiden. Den kan si at men en stor sannsynlighet vil dette og dette skje, men aldri med sikkerhet.

Vi kan anta at om jeg løfter en stein så vil den falle til bakken pga vi har regler og lover for tyngdekraft på jorden. Men vi kan aldri vite før vi har prøvd, og den dagen en evt finner en stein som ikke faller til bakken må alle regler skrives om, det er slik vi beveger oss fremover i forskningsverdenen.
Vis hele sitatet...
Nei, det blir løgn fordi det er en gruppe med mennesker som sprer det som klart har blitt motbevist. Fordi det er en religion betyr det ikke at man får lov til å spre ting som er motbevist
(Og mye innen religion er motbevist, nesten alt)

Sitat av toeless Vis innlegg
Å si at "nå sovner du inn" er dessuten like mye løgn som å si at nå kommer du til himmelen og du får møte igjen alle du er glad i.
Vis hele sitatet...
Hvor kommer du fra? Grotte i havet? Såklart er ikke det løgn, det er vitenskapelig bevist at du sovner inn da du dør.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:28.