View Single Post
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Jeg har på forhånd bestemt meg for å ikke skrive ned masse argumenter, men heller få litt input fra nFF.

Hvordan er religion "lov"? Her baserer jeg meg mest på kristendom; Kristendommens hellige bok, bibelen er skrevet av mennesker - Ikke en hellig kraft som den baserer seg på.
Det meste av dagens evolusjons-kunnskaper (om ikke motbeviser en intelligent designer,) gir god begrunnelse på dagens liv på en ikkereligiøs måte.
Kristendommens hellige, altså ledere og kirker tjener penger på å forklare sitt eventyr og skatter ikke på det engang. Hvordan er ikke dette å stjele?

Nå kan det være jeg er en trangsynt idiot for å tenke på dette, men opplys meg.
Vis hele sitatet...
Vell siden du baserer deg mest på religion så er det som blir veldig trangsynt, for jødedommen og Islam er alle abrahamsreligioner. Det finnes mye religiøsitet ellers også forresten.

Men religion er veldig komplisert til at du skal kunne kun basere troen din på noe hellig. Det dreier seg om mange flere dimensjoner en gudetro for ex: felleskap, opplevelser, ritualer, kult og ikke minst trøst. Det er derfor en mye mer komplisert rolle en prest kan spille utenom hans prekener.

Faktumet er at man må være veldig kritisk til religion men religiøsitet i seg selv bør ikke fornektes eller ødelegges.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:29.