View Single Post
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Rubelen har krasjet totalt
Vis hele sitatet...
Du må gjerne forsyne oss en kilde eller to. Jeg kikker gjerne på dem.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
, etter at Russland-tilhengere i lang tid jublet over den "sterke" rubelen som "bevis" på at sanksjoner ikke fungerer.
Vis hele sitatet...
Heiagjenger er ikke interessant.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Sanksjonene fungerer.
Vis hele sitatet...
Ekspertene Aftenposten har snakket med ser ut til å være uenige med deg. Naturligvis har de en virkning, men man kan stille seg spørsmålet om de alltid virker etter hensikten. Slike sanksjoner, iverksatt utenom FN-systemet (sikkerhetsrådet) er også tvilsomme ifølge internasjonal lov (kommentaren gjelder Cuba, Venezuela og Iran). Vi bryr oss kanskje ikke så mye om det, men det gjør resten av verden.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Russland taper langt mer personell og utstyr enn Ukraina.
Vis hele sitatet...
Det er litt pussig med tanke på misforholdet i artilleri, sannsynligvis et sted mellom 5:1 og 10:1, som har betydning i en slik "war of attrition" som utkjempes i Ukraina. En ukrainsk soldat påstod i forbindelse med forsvaret av Bakhmut at 90 % av deres tap skyldtes artilleri. Jeg har ikke full oversikt, så gjerne en kilde eller to igjen. Jeg har nesten gitt opp å få oversikt over dette spørsmålet, da jeg finner tapstallene til både den ukrainske og russiske siden lite plausible.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Fredsforhandlinger med Russland er nytteløse. Russland bruker bare slikt til å forberede seg til neste gang de invaderer, og da vil de ikke gjøre samme feilene som første gangen.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende. Det samme gjelder tydeligvis oss, jf. hva Merkel og Poroshenko har sagt om Minsk-avtalene, at de kun inngikk dem for i ly av dem å kunne ruste opp.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dessuten blir det ingen fred for ukrainere i okkuperte områder, siden Russland fortsetter med tortur og massedrap på ukrainere der.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer heller ikke å se for meg en god tilværelse for ukrainere i okkuperte områder. Tilværelsen ser mørk ut for Ukraina i sin helhet. Som Mearsheimer beskriver det:

Unsurprisingly, the Russians are working to Russify and erase Ukrainian culture in the areas that Moscow has annexed. These measures include issuing Russian passports, changing the curricula in schools, replacing the Ukrainian hryvnia with the Russian ruble, targeting libraries and museums, and renaming towns and cities. Bakhmut, for example, is now Artemovsk and the Ukrainian language is no longer taught in schools in the Donetsk region.

Ukraine was in severe economic and demographic trouble before the war began last year. The devastation inflicted on Ukraine since the Russian invasion is horrific. Surveying events during the war’s first year, the World Bank declares that the invasion “has dealt an unimaginable toll on the people of Ukraine and the country’s economy, with activity contracting by a staggering 29.2 percent in 2022.” Unsurprisingly, Kyiv needs massive injections of foreign aid just to keep the government running, not to mention fighting the war. Furthermore, the World Bank estimates that damages exceed $135 billion and that roughly $411 billion will be needed to rebuild Ukraine. Poverty, it reports, “increased from 5.5 percent in 2021 to 24.1 percent in 2022, pushing 7.1 million more people into poverty and retracting 15 years of progress.” Cities have been destroyed, roughly 8 million Ukrainians have fled the country, and about 7 million are internally displaced. The United Nations has confirmed 8,490 civilian deaths, although it believes that the actual number is “considerably higher.”

Ukraine’s future looks bleak in the extreme. The war shows no signs of ending anytime soon, which means more destruction of infrastructure and housing, more destruction of towns and cities, more civilian and military deaths, and more damage to the economy. And not only is Ukraine likely to lose even more territory to Russia, but according to the European Commission, “the war has set Ukraine on a path of irreversible demographic decline.” To make matters worse, the Russians will work overtime to keep rump Ukraine economically weak and politically unstable. The ongoing conflict is also likely to fuel corruption, which has long been an acute problem, and further strengthen extremist groups in Ukraine. It is hard to imagine Kyiv ever meeting the criteria necessary for joining either the EU or NATO.
Vis hele sitatet...
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Og selvsagt er det opp til Ukraina om de ønsker å forhandle med Hitler eller ikke.
Vis hele sitatet...
Ja ...

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nei, vi liker ikke Putin fordi han er en imperialistisk massemorder.
Vis hele sitatet...
Fair enough, mange har det vel på den måten med Bush & Blair. Jeg kan bare undre meg iblant over de sterke følelsene i dette tilfellet (det er jo ikke som om de bunner i Norges og Ukrainas dype bånd), men det er vel closer to home - en parallell til hvordan man i andre deler av verden sier til oss: “Dette er deres konflikt”.

Og selvfølgelig at Russland og spesielt Putin og deres nefariøse innflytelse i mange år nå er blitt brukt som forklaring på inkonsistenser i vestlige demokratier i dag, helt fra Hillary Clintons valgtap og “Russiagate”: vi projiserer inkonsistensene og svekkelsene ut, som undergravelse. Snart kan man ikke stole på sine egne tanker (f.eks. er mine som kjent “blottet for noe originalt og bare pro-russiske talking points”, selv om jeg rent faktisk ikke har sagt noen av de tingene som jeg er blitt beskyldt for; det bare “ligner”), og må forlate seg på offisielle kommunikeer. Det er også tryggest sosialt, hvem vil vel bli beskyldt for å spre “russisk propaganda”? Kanskje kan man til og med miste jobben på grunn av noe sånt? Fordi man sier noe som ligner, som minner, eller fordi man har sett noen av enkeltelementene i andre sammenhenger, i de gale sammenhengene? Som Fiona Hill, som sprer russisk propaganda (haha!)? Hvis du er usikker på om en spesifikk vaksine faktisk beskytter mot smittespredning, så tror du kanskje også på chemtrails? Kanskje denne “skepsisen” og “kritiske tenkningen”, som du smykker seg med, egentlig bare er en del av “narrativer” smuglet inn i den offentlige debatten av den russiske staten? Hvor starter det og hvor slutter det?

Det kollektive hylet da denne demoniske aktøren (“Hitler”) gikk til skrittet å sende bomber og landstyrker inn i et europeisk naboland reverbererer fortsatt, og det er neppe noen ende på det. Den kollektive diskursen i vestlige land i dag er i økende grad et ekkokammer (utenfor er jo kun propaganda, ikke verdt å lytte til), som ikke akkurat vil bli mildere i en tid av økonomisk nedgang og tiltagende trykk av klimaproblemer. Eller kanskje Fiona Hill allikevel er verdt å lytte til?

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Og din Gish Gallop hjelper dessverre lite når påstandene dine ikke henger sammen med virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Ingen kommentar. Jeg regner med at du kommer til å lese sidene jeg linker til før du svarer neste gang.

PS: Det handler btw. ikke om å “få alt til å handle om USA og Vesten eller russiske ’master plans’”, det er en uforstående lesning av et analysenivå som fokuserer på stormaktenes dynamikk i geopolitiske spørsmål, og er alminnelig i den realistiske skolen av internasjonal politisk analyse, som jeg såvidt berørte her. Den er ikke uten svakheter, men har også verdifulle perspektiver. Jeg er litt usikker på hvor doktrinen om at “ting er akkurat som det ser ut som” har sin opprinnelse. Den naive skolen av internasjonale relasjoner? Det er et interessant hermeneutisk utgangspunkt.
Sist endret av exocytose; 29. august 2023 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.