View Single Post
jamen yolo da.
luni's Avatar
[sarkasme]Mange kommuner gir ut aviser hvor de roser sitt eget tilbud til beboerne. Mange søte bilder av eldre som spiser fyrstekake. Det hadde kanskje vært noe? Skulle det bli litt tøft å se nærbilder av aldringsprosessen (de har jo rynker selv om de er glade og spiser kake), så ender alle historiene i Bamsebladet og Ole Brumm lykkelig. Blir dette for barnslig så kan du kanskje få noen til å klippe ut alle sakene om badetemperaturer og jordbærpriser avisene har fyldig dekning av om sommeren.
[/sarkasme]

Nei, fra spøk til alvor, så tror jeg kanskje du undervurderer sinnet ditt. Å ta innover seg verdens problemer er absolutt ikke synonymt med å være ulykkelig. En trenger heller ikke å bli avstumpet eller kynisk for å leve godt i en verden fyllt av urettferdighet og katastrofer. Å bli opprørt er en naturlig del av livet, og absolutt ikke avgjørende for egen lykke.

Er man ute av stand til å bearbeide vonde inntrykk og opplevelser så har man et problem man burde løse. Jeg tør knapt tenke på hva som skjer inni den lille såpebobleverdenen den dagen kollektivet oppløses, et familiemedlem dør eller et forhold går i vasken... Dårlige ting skjer ikke bare de andre som man leser om i avisene.

Trang til å gjøre noe med verdens problemer er noe mange opplever, og godt er det. Verre blir det hvis man skal løse alle, og dét helst i går, så jeg vil anbefale å velge ut noen kampsaker man har resursser til å gjøre noe med. Å kjempe for en god sak kommer nesten garantert til å føre til mer lykkefølelse, flere gode venner og et sunnere verdensbilde enn å sitte hjemme i bobla.

Ps. føler du avisene du leser har feil politisk vinkling, for få debattinnlegg etc., så husk at det finnes mer enn to aviser i dette landet.