View Single Post
Sitat av Lolwut Vis innlegg
Er det vanlig å gi tips til bartendere i Norge? Har vært på No. 19 i Oslo en del ganger, og når drinkene koster rundt 126 kr eller noe slikt faller det meg egentlig ikke inn å gi tips i tillegg, spesielt ikke når jeg alltid betaler med kort.

Får ikke bartendere i Norge lønn av arbeidsgiver slik som i andre yrker, i motsetning til mange andre land?
Vis hele sitatet...
På No. 19 burde man tipse. Er drinkene gode så er det pga. at bartenderen er god, og ikke minst bryr seg om å lage gode drinker. Fallgruvene ved å lage en god cocktail er store, og det er ikke bare å følge oppskriften.
Det krever erfaring, forståelse av smaker, og fingerspitzgefuhl. En liten oppmerksomhet i form av tips til bartenderen som faktisk bryr seg om å lage en god drink til nettopp deg synes jeg ikke er en uting. Tvert imot.
De kunne ha slurvet seg gjennom det, og folk flest bryr seg ikke stort, mye pga. den drikkekulturen vi har hatt i Norge. Derfor er det ekstra viktig for dem som faktisk bryr seg om god drikke å gi en liten belønning til bartendere som deler samme syn.

Er det en bar der de har redbull og vodka som de splæsjer oppi, så er kanskje ingen grunn til å tipse.

Er jeg på en øl-bar, og bartenderen bare skjenker øl så er det ikke sikkert jeg tipser. Tar bartenderen seg tid til å fortelle om ølen, hva den er lagd på og er generellt hyggelig, da tipser jeg - ofte rikelig.


Til spørsmålet om å få mer tips;
Vær hyggelig. Gi tilleggsinformasjon om baren, ølen du serverer eller whatever. Inkluder gjesten, det vil de sette stor pris på. Slå av en prat, dra en kort spøk. Det pleier å funke. Hvis personen ser på deg som ett individ og ikke bare en bartender, så har du kommet langt.

En liten raritet; Gjenta det kunden sier. De vil føle seg forstått, og at du er positiv (Hjernen har ett par feilkoblinger når det kommer det slike ting).
Jeg begynte med det, og tipsen økte.
Eksempel:
"Kan jeg få en old fashioned"
"Èn old fashioned?"
"Ja"
Jeg husker jeg leste at de hadde gjort en studie på dette, og det omhandlet blant annet tipsmengden til servitører. Begynte å gjøre det selv, og det utgjør faktisk en forskjell.