View Single Post
Sitat av obskøn Vis innlegg
Hold deg for god til å gå til personlig angrep, mister.
Vis hele sitatet...
Å kalle en spade for en spade er ikke personangrep.

Torrent-teknologien har ikke som formål å spre filer som er beskyttet av åndeverksloven, men filer generelt. På Piratbukta er jo muligheten til stede for å spre fullt ut lovlige ting, og det ser jeg ikke helt problemet med. De fire burde tross alt ikke bli stilt ansvarlige fordi noen velger å laste opp filer som peker på ulovlige ting. Her er det brukerne som gjør noe ulovlig, ikke opphavsmennene.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke skjønner at det du sier her, er totalt irrelevant, så beklager, da er du idiot. Det er INGEN som har sagt at torrentprotokollen har som formål å spre ulovlig kopiert materiale, så hvorfor du drar inn det i det hele tatt skjønner jeg fremdeles ikke. Nettstedet Piratebay har derimot helt klart som formål å spre ulovlig kopiert materiale, og om måten de gjør det på er ulovlig eller ikke i henhold til svensk lov, er nettopp det denne rettsaken handler om. Her er det da selvsagt selve prinsippet det er snakk om, at man ikke legger ut selve materialet, men at man legger ut en link til en fil som forteller hvordan man kan skaffe materialet. Selv om TPB skulle tape, så vil heller ikke dette si at torrents i seg selv blir ulovlig, bare at man kan dømmes for å dele/legge til rette for deling av piratkopiert materiale, uavhengig av teknologien som benyttes.

Jeg tror nok enden på visa vil bli at de blir dømt, samme hvor mange ganger de anker, men jeg håper de ender opp uten bøter/erstatningskrav i den størrelsesordenen der og heller bare betinget fengsel. Dette har tross alt vært et helt klart gråområde, så kan man heller dømme strengere i senere saker.
Sist endret av atomet; 17. april 2009 kl. 18:03.