Tråd: Kapitalisme
View Single Post
Sitat av the duke Vis innlegg
individualismen tar da ikke vare på individet, det er ikke det som er meningen med systemet i det hele tatt. det han sier er helt rett..

Individualisme er basert på budskapet; hver mann for seg selv, det sterkeste individet overlever osv. og det er akkurat slik dagens kapitalistiske land fungerer.

Selvfølgelig er jo også anarki basert på individualisme, men håpet til mange anarkister er jo at anarki skal føre til felleskap og harmoni. I stedet for et ulevelig sted som er preget av vold og generelt kaos.
Vis hele sitatet...
Tja du har delvis rett.
Anarkismen kan være litt av hvert, det er MANGE forskjellige skoler innenfor anarkismen. Tro det eller ei, men anarko-kapitalisme er en av dem. En annen er anarko-syndikalisme, som er kollektivist. Også er det alt imellom.
Inkludert grønn-anarkisme, feminin-anarkisme og en del andre skoler.

men tilbake til hverdagen. De fleste moderne utviklede landene bruker i dag Keynesian økonomi. Dvs at staten kommer inn og styrer svingene i makro-økonomien, slik at de naturlige opp og ned-turene, holder seg så nærme gjennomsnittsøkningen med noen prosentpoeng årlig (mulig jeg tar litt feil med hvor mye). Jeg syns at sosialismen er det neste naturlige steget.

Som jeg ser på det, er vi alle bare et produkt av omgivelsene dine. Du er hva samfunnet har gjort deg til. Fra hvem foreldrene dine er, til hvilken skole du går på, osv. Du er et produkt av samfunnet, og da hvis du blir vellykket, skylder du samfunnet. Ikke legalt sett selvfølgelig, men som en medmenneskelig. Jeg ser på det som en mer humanitær politikk, som setter menneskeverdier høyere enn materialisme og penger.