View Single Post
Trenger jeg virkelig å dokumentere at i Norge kan vi brenne religiøse ting og samtidig bli beskyttet av politiet tilbake? Eller må jeg da dokumentere at det er veldig få land i verden der de har samme muligheter som oss?
Ja du kan sikkert brenne en bibel i enkelte land der de har en annen religion, eller en koran der kristendommen står sterkt. Men prøv og brenn en koran i pakistan eller en bibel i, vent India var det ikke i eksempelet ditt? Gjerne forsøk å brenn en statue av en ku i India også.

Men det som er unikt med Norge er jo at du kan brenne alt som finnes av symboler, du er ikke tvunget til å unngå og brenne boken som følger med religionen som er størst der du er, du kan brenne alle samtidig og messe forran stortinget om du har fått lov til å holde en demonstrasjon.

Jeg tør fremdeles å påstå at det er få steder i verden som kan gjøre det samme som vi kan.

Generelt så har vi i Norge veldig lite som kan sammenlignes med dette temaet egentlig, det er lite religion her og vi er veldig skjermet fra en religiøs levestil. Kristendomsundervisningen har gått til å bli mer generell religionslære, og det er egentlig helt supert.
Bort med all takk for maten fjas og salme synging på morgenen. Herlig at stat og kirke er splittet, det er bra for alle.

Ja det stemmer 100% det som er påstått, at objektivt sett så er det bare papir med tekst på, det kunne ha stått hva som helst egentlig.
Men så er det jo sånn at en stor del av det å være menneske er også å ha følelser, disse er som oftest ikke logiske men mer ett resultat av miljøet du vokser opp i.

Det er det som skiller religiøse objekter fra vanlige objekter, oppfattelsen av at disse er noe spesielt. Totalt ulogisk, men sånn er det da bare.
Og derfor tenker jeg at det ikke bør være så vanskelig for oss som har vokst opp som vi har i Norge å kunne sette seg inn i og annerkjenne de som har vokst opp i ett annet miljø enn det vi har.
De vil aldri klare å sammenligne en hellig bok med Donald Duck, de synes jo at vi er gale.

Ja du kan jo påstå at deres tankegang er irrasjonell, men vi var vel ganske irrasjonelle her også for mange år siden.
Nei hen aktivisten synes jeg ikke gjør noe hatkriminalitet, men jeg tror heller ikke at de religiøse ville forstått det, at det er pga innholdet i nettopp disse sidene gjør st de blir brent.
Religion og lav utdannelse går ofte hånd i hanske og mange fra den 3 verden kan ikke å lese skikkelig engang.
Derimot så tror jeg ikke hen ville gjort noe sånt, hen ville ha forstått at innholdet i bøkene stammer fra veldig mange år siden og ville helt sikkert ha gitt faen. Ville nok ha brydd seg hakket mer over alle idiotene som rager på sosiale medier over LGBTQIA+ miljøet og mener at de ikke har livets rett.

At en rassist står utenfor en muslimsk ambasade og på pur faen brenner en koran kaller jeg hatkriminalitet, jeg tenkte ikke det før men det har jeg altså startet å gjøre de siste årene.
Det kan nok være fordi jeg har vært noen måneder i ett muslimsk land og sett hvordan de lever, og at hverdagen deres består av at mange valg blir tatt på bakgrunn av religion. Jeg kunne aldri ha levd der, får faenmeg ikke kjøpt pils engang. Men jeg er så heldig at jeg kommer fra ett land der vi får ett mye større perspektiv på ting.