View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det er en tåpelig sammenlikning. De som vokser opp sånn blir lært opp til å bli samlere og jegere fra de er barn. Det er jo også temperaturforskjeller fra regnskogen i jungelen til iskalde Norge.

Jungelens sønner har ikke tusen byråkratiske hindre før de kan skaffe maten selv. I Norge må du ta jegerprøve, få våpentillatelse, du kan kun jakte i sesong, selv om du trenger mat hver dag. Klart du kan fiske, om det er fisk å få der du bor. Men da må du kanskje ha båt, fiskekort, fiskeutstyr osv. For en som lever fra hånd til munn er slikt nærmest uoverkommelige hindre.

Folk som ender som uteliggere i Norge vet nok en ting eller to om hvor raskt fravær av penger også i stor grad blir fravær av lykke.

Kort sagt, jeg er drittlei av å høre folk som har penger i overflod snakke om at penger ikke er viktig eller ikke gir lykke. De som ingen penger har eller alltid går sulten siste uke før neste utbetaling har hodet så fylt med bekymringer rundt egen økonomi, at det nesten ikke er plass til å forsøke å tenke langsiktig eller finne ut måter å forbedre egen livssituasjon og fremtid på. Fordi realiteten de kjenner på daglig er at pengene strekker ikke til fra måned til måned selv om de alt har kuttet ned på alt unødvendig. Og var denne måneden tøff vet de at neste måned blir ennå tøffere, for da er det slutt på strømstøtten.

Og før noen tenker at ja da er de vel rusmisbrukere, gamblere eller helt uten økonomisk forstand så er det ikke kun disse som kan havne i slik fattigdomsfelle. Det gjelder også aleneforsørgere, kronisk syke/psyke, uføre, folk som ikke er ferdig utredet når AAP går ut, minstepensjonister med langvarig sykdomsforløp som har redusert opptjeningsforløpet.

Viste dere feks at mange aleneforsørgere har blitt skvist av staten? Tidligere så fikk feks alenemor som hadde barn med en slubbert som ikke betalte barnebidrag likevel dette gjennom NAV. Også tok NAV regress hos slubberten og krevde inn pengene. Nå må barnemor selv forsøke å få tak i de pengene. De får en liten slant fra NAV og må selv forsøke å få ordnet lønnstrekk hos barnefar. Jobber slubberten svart og ikke eier noe er det heller ingen penger å hente.

Det er fattige i Norge som ikke går til lege eller kutter ut behandling fordi de ikke lengre har råd til å dekke egenandelen. Siden både egenandel og frikortgrensen øker og øker. Og lite og ingenting blir gjort for hjelpe de aller fattigste i Norge. Nå er det opptil frivillige, og ymse kirkesamfunn og donere mat til de som ingenting har.
Vis hele sitatet...
Det er en helt forjævlig utvikling vi ser, og at de rikeste av de rike skal sutre på litt mer skatt er virkelig ikke til å tro.

Penger gir ikke lykke, men som du og andre har nevnt tidligere gjelder det bare om en allerede har nok.


Jeg hadde for +/- 2 år siden 420000 brutto/år og kan absolutt si jeg ble lykkeligere av å gå opp 100000kr. Samtidig er jeg ikke lykkeligere av 200k på toppen av det, men utvilsomt mer avslappet økonomi med tullete rom for både fuckyou penger og sparing.