View Single Post
Jeg har lest hele bibelen, og halve Koranen (var en såpass kjedelig bok at jeg stoppa opp halvveis).

Det finnes selvsagt mye av betenkeligheter i bibelen - og spesiellt i det gamle testamentet. Det kan argumenteres at det nye testamentet kan oppheve endel av gammeltestamentelig tankegang. Jesus snakker nestekjærlighet, og å snu det andre kinn til. Han stopper mennesker i steining av en prostituert f.eks. Han taler de skriftlærde mitt imot.

Selv om Jesus får status som profet innen Islam - så finnes det ingen lignende skikkelse som Jesus som setter spørsmålstegn ved de gammeltestamentelige lover i koranen.

Koranen er fylt med fordømmelser over jøder og kristne og spesiellt polyister (e.g hinduisme). Disse snakkes det om i særdeles dårlige ordelag. Jeg husker at da jeg leste koranen bet jeg meg spesiellt merke i de hårde fordømmelsene av andre religioner. Dette gjentas til stadighet. Om evig pinsel og brenning i helvette. Om og om igjen. Jeg fant ikke den samme evinnelige masinga om hvor forferdelig andre religioner er og hvorda de skal brenne i helvette da jeg leste bibelen. (det finnes sikkert - men ikke like gjentagende som i Koranen)

Hvis Jesus hadde formant å drepe alle som ikke tror på han uten nåde - så er det mulig korstogene og andre grusomheter gjort i kristendommens navn hadde vært enda mer grusomme. Jeg vil si det er vanskeligere å rettferdigjøre slikt med bibelen, og spesiellt nytestamentet som rettesnor, enn ved å forholde seg til Koranen. Koranen er fylt opp med formaninger som kan taes i værste mening. Jesus var jo også en ikke-voldsmann, imotsetning til Muhammed som drepte og var med i krig. Dermed tenker jeg det er vanskeligere å gjøre grusomheter i bibelens navn, når hovedpersonen sjøl var ikke-voldsmann (man kan f.eks ikke hardnakket påstå at Jesus ville gjort det samme), imotsetning til koranen der hovedpersonen drepte og var kriger.

Koranen søker å være en politisk rettesnor. Bibelen roter seg ikke inn i hvordan samfunnet skal styres i samme grad som Koranen. At kristendommen ble politisk religion og at det finnes mange grusomhetene gjort av såkalte "kristne", kan ikke spores tilbake til Bibelen og dens formaninger (ihvertfall ikke det nye testamentet) i samme grad som voldelig Islam kan. Det finnes meg bekjent ikke noen belegg i Bibelen for å brenne hekser på bål, tvangs-kristne kolonier etc.

Koranen sies å være rett fra Gud. Muhammed er ufeilbarlig og er den siste profet for alle tider. Bibelen er skrevet av mange forskjellige mennesker (ikke Gud) - og er dermed mer fleksibel for tolkninger og reformasjon.

Sett i dette lys så mener jeg at koranen er farligere enn bibelen. Det finnes grusomheter i begge bøker, men koranen er mer rigid og vanskeligere å tolke annerledes eller i forhold til tidsånden, enn bibelen.
Sist endret av Bearass; 1. februar 2015 kl. 20:19.