View Single Post
Sitat av Susa Vis innlegg
Tja.. et foster i åttende måned har begynt å kjenne igjen lydene rundt seg for lenge siden og reagerer på stimuli utenfra. Moren kan merke "personligheten" allerede, noen er rolige, andre er aktive. Dette er et barn og ikke bare en celleklump, født eller ikke. Mange er jo også født på denne tiden, uten at det fører til noen spesielle komplikasjoner. De er helt ferdige!

Et barn på 8 måneder kan heller ikke aborteres, men må fødes på vanlig måte. Dette gjelder allerede fra ca. midtveis i svangerskapet.

Vi har jo også lover som beskytter ufødte barn mot f.eks. mors rusmisbruk, så det tyder jo på at også lovverket anser barnet som en person med rettigheter etter et visst antall uker.
Vis hele sitatet...
Igjen hvorfor det legges så vekt på 8. mnd skjønner jeg ikke. Det er prinsippet jeg vil ha frem. Om det er gravid i 10+mnd på overtid eller 5mnd(som også barn fint kan overleve) så mener jeg det er opp til moren. Nettopp fordi barnet er ufødt.

Jeg sier ikke at vi burde det, men det er der jeg har min mening. At vi ikke gjør det etter 12. uke er for meg helt greit. Men da er det helt uproblematisk at det gjøres der uavhengig om det er 1 eller flere barn som aborteres.

At vi har lover som beskytter ufødte barn mot mors rusmisbruk er ikke sammenlignbart da det forutsettes at barnet ikke aborteres.

Jeg tviler på at en mor hadde fått ekstra straff for rus under svangerskap når barnet likevel skal fjernes om dette skulle vært en sak.