View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er litt moving-target-preg over innleggene dine nå.. Standardmodellen ligger helt ute i vitenskapens frontlinje, så at den kommer til å gjennomgå modifikasjoner og endringer er nærmest helt sikkert – men antageligvis på andre områder enn akkurat kvarkenes status som elementærpartikler. Det jeg mener er at det kan virke som du undervurderer betydningen av at noe er en teori i vitenskapelig sammenheng når du refererer til det som "kun en teori"; det antyder at du mener dette er like mye – eller lite – verdt som en hvilken som helst tullete hypotese fra ufaglærte tullebukker (jamfør "oscillitronene"). Når noe kalles en teori er det gjerne et omfattende rammeverk av en rekke meget veltestede og velbegrunnede hypoteser som både forklarer og forutsier resultater på en korrekt måte.

Hovedpoenget er at du ikke har noe grunnlag for påstandene du har kommet med om at partikler består av "ingenting", og at partiklers bølgeegenskaper motstrider at kvarker er elementærpartikler. Jeg la forresten også merke til at det ser ut som du mener at elektroner også består av kvarker, men det gjør de ikke – elektroner er elementærpartikler.
Vis hele sitatet...
Som jeg allerede har sagt, sidestiller jeg ikke standardteorien med teorien om oscillitronet - skulle komme klart fram i mitt tidligere innlegg.

Nei, jeg mener ikke at elektronet består av kvarker (men ser det kan se slik ut)

Når det kommer til hva partiklene (regner med du mener kvarkene) består av, er min "påstand" at vi faktisk ikke vet. Selv om det er bevist at elementærpartiklene har bølgeegenskaper, er det fortsatt ikke gjort forsøk eller oppdagelser som forklarer hvorfor. Tross den godt fundamenterte standardteorien er det en del forskere som stiller seg åpne, både for at kvarkene er delelige og for at de ikke nødvendigvis består av masse.


Har en påstand til: Vi risikerer å lukke oss ute fra nye oppdagelser (gjelder også forskere) dersom vi tviholder på det som er opplest og vedtatt i dag. Påstander som din om at framtidig forskning ikke vil endre kvarkenes status som elementærpartikler, kan dermed føre til at man blir stående igjen med skjegget langt nede i postkassen...;-)