View Single Post
drQ
Egendefinert
634
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg er ikke noen ekspert på dansk lov, men at du kan fengsles uten mistanke, høres i mine ører merkelig ut. Det er også forskjell på fengsling og å bli holdt "fanget" utendørs i timesvis.
Vis hele sitatet...
Bestemmelsen er den samme som nr. 4 her: http://www.lovdata.no/all/hl-19950804-053.html#8

Som du kanskje ser er fristen i Norge 4 timer. I Sverige er grensen 6 timer, men det har jeg nok ingen kilder på. At fristen er blitt forlenget i Danmark er ganske naturlig. "Behandlingen" (pågripelse, personaliasjekk, visitasjon, avhør, transport, etc.) går normalt greit på 4 timer i Norge. Når det er snakk om hundrevis av personer, vil det imidlertid ta lengre tid.


Litt av poenget her er at dette ikke er "fengsling". Personene som pågripes blir selvfølgelig plukket ut for å rydde gatene som ett hensyn. Men litt av tanken bak er å plukke ut mistenkte. Når det kommer steiner på en folkemengde på 50 stk er det jo tydelig at noen i gruppen har begått en straffbar handling. (Og at noen ikke har gjort det, for all del). Jeg ser kritikken, men kan noen av kritikerne komme med en praktisk og reell måte å håndtere en slik situasjon på? Det som gjøres er at folkemengden anholdes, så foretas det en etteforskning (i løpet av de 12 timene). Da plukkes steinkasterne/gjerningsmennene ut. De uskyldige kan løslates, mens gjerningsmennene overføres til å bli holdt etter andre bestemmelser, eller lignende.

Oppholder du deg i en leilighet sammen med en annen person, der en tredjeperson blir drept, kan du også regne med å tilbringe litt tid på celle. Inntil grunleggende undersøkelser er ferdig. (Med mindre saken er helt opplagt).

Grunnene er de samme: Det er opplagt at noen har begått en straffbar handling. Det er også opplagt at gjerningsmannen er èn (eller flere) av en bestemt gruppe. I tillfeller som demonstrasjoner er massepågripelser den eneste reelle metoden å få gjort noe med denne saken. (Noen kan sikkert hevde at det ikke burde gjøres noe med slike ting, men det er en diskusjon jeg ikke gidder ta)


Så kan det selvfølgelig diskuteres om metoden/hjemlene benyttes riktig. Det virker som om politiet i Danmark går forholdsvis aggressivt til verks, sannsynligvis mer enn det som ville skjedd i Norge. Samtidig er aggressiviteten fra (noen av) demonstrantene langt verre enn det den er i Norge, og uansett så stor at det kan være behov for at dansk politi gjør som de gjør.

Uansett føler jeg at det er litt feil å synse for mye rundt dette, da vi åpenbart mangler store deler av helt nødvendige opplysninger.