View Single Post
Jeg har også vært plaget av depersonalisering/derealisering av og på i en periode på ca. 3 år. Følte at alt bare var en drøm, og at jeg var i ferd med å bli gal. Det toppet seg for ca. 4 måneder siden med panikkanfall og tunge depresjoner. Følte rett og slett at jeg var i ferd med å dø, eller at livet hadde blitt et mareritt som jeg aldri ville komme til å våkne fra. Utviklet agorafobi, og det å komme seg ut av huset ble hverdagens største utfordring. Det var så uutholdelig at den eneste utveien jeg så var å dø, eller få profesjonell hjelp. Jeg valgte heldigvis sistnevnte, og går nå i behandling hos en psykolog. Fikk også utskrevet et SSRI av fastlegen. Det har hjulpet veldig, og føler meg mye bedre nå enn det jeg var. Jeg vil sterkt anbefale å oppsøke hjelp, fordi noen ting blir rett og slett for overveldende å takle helt alene. Derealisering er et symptom på angst, og for å bli kvitt det må du få kontroll på angsten. Siden du "bare" har vært plaget av derealisering i 2 måneder, så tror jeg det er gode sjangser for å bli kvitt det relativt fort med profesjonell hjelp. Hvis du går for lenge med det, så kan tilstanden bli en del av virkelighetsoppfatningen din, og da tar det nok enda lenger tid å bli kvitt det.