Tråd: Open AI
View Single Post
Når det kommer å produsere kode er det en perfekt use-case for AI. Man snakker tross alt datamaskinens eget språk og det meste går ut på logikk og syntax, enkle regler som fort blir komplisert for en menneskehjerne.

Etter å ha testet ut ChatGPT i noen uker vil jeg selvfølgelig si at jeg er imponert, den har god forståelse og finner raskt frem til "konseptet" jeg vil frem til, koden som produseres er dessverre ofte ikke fungerende. Det krever en del feilsøking, ofte fordi det er logiske feil og ikke enkle syntax feil. ChatGPT sitt datasett er som alle vet nærmest hele internet. Det finnes mye dårlig kode på diverse forumer og f.eks noobs som spør om hvorfor ikke koden funker på stack overflow. Dette er også med i datasettet som den lærer av.

Her er GitHub Copilot bedre, ettersom dens dataset er github, dvs ferdig produsert kode som fungerer. Github har gjort meg til en dobbelt så effektiv programmerer. Jeg må tenke selv, men jeg sparer så utrolig mange tastetrykk.

Det som forøvrig er styrken til ChatGPT mener jeg er dens evne til å være søkemotor. Vanen ved å google en kjapp ting jeg lurer på, spør jeg nå heller ChatGPT om. Man får tydelig og presise svar hver gang, google er forsøplet med promoterte linker og du må inn på potensielt farlige sider hvis du går utenfor allfarvei. ChatGPT tråler også forumer o.l for informasjon og det er her den skinner. Informasjon som man aldri ville funnet med google finner man raskt med ChatGPT, man skal forøvrig være VELDIG forsiktig med å ta alt for god fisk, da man ikke har mulighet til å sjekke kildene.

Jeg mener Google henger i en tynn tråd, og det er Elon Musk og ChatGPT veldig klar over. AI kommer til å snu verden på hodet de neste årene og som en tech-optimist gleder jeg meg til å se utvlkingen videre.