Tråd: Vold er vold
View Single Post
Jeg ser poenget i videoen, men jeg tror likevel at kvinner lider mye mer på grunn av partnervold.

Vi må slå ned på begge deler, og kan ikke ha en dobbeltmoral på området. Men selv om noen prøver å gjemme det bort, er det store forskjeller på menn og kvinner. Det er sjeldent at en mann er forsvarsløs om en kvinne vil banke han, men snur man det rundt er kvinne fullstendig hjelpeløs om en voldelig mann velger å banke henne.

Fra linken ovenfor: "Av 1250 kvinner som hadde vært i et parforhold siste halvår, hadde 114 (ni prosent) fiket til partneren i samme periode, mens 70 (seks prosent) hadde slått, sparket eller bitt. 77 (seks prosent) oppga at de selv, men ikke partneren, hadde utøvd slik vold, mens 68 (fem prosent) svarte at angrepene var gjensidige"

Så ja, jeg har lest forskningen. Men det forklarer ikke hele bildet. Kall meg gammeldags, men når en jente fiker til en gutt finner jeg det mye mindre alvorlig en når en gutt fiker til en jente. Forskning kan ikke og tar ikke i beregning nyansene i måten vi oppfører oss, forskjeller i kjønnsroller, og alvorsgraden av en handling ut i fra om det er den fysisk overlegne parten som begår den eller den fysisk underlegne parten som begår den.

Så.. vold mot menn; kjempeviktig at vi tar det alvorlig, men vi må skille mellom ørefiker og vold ment for å skade. Det tror jeg ikke forskningen gjør.