View Single Post
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
skal man bestemme hva som er idealvekt i de forskjellige aldre da?

Og vike fra ett av de mest grunnleggende prinsippene for demokratifrihet til å være forskjellige.

Vi kan ikke alle være like.
Vis hele sitatet...
Det er veldig stor forskjell på å indoktrinere vaner som har så mange dokumenterte bieffekter i barn, og det å praktisere retten til å "være forskjellige". Med den syltynne retorikken kunne jeg argumentert for at barnehagetantene skal kunne røyke 20 om dagen - innendørs, at lommemannen skal få utøve sine lyster etc.

Man skal ikke bestemme noen idealvekt og det har heller aldri noen påstått. Det å derimot definere et tak for hva som er farlig, akutt og langsiktig, er noe helt annet.

Sitat av GothQueen Vis innlegg
For mye fokus på vekt og kosthold kan gi barnet spiseforstyrrelser, vel, hvertfall i følge en dokumentar jeg såg for noen år siden. Jeg tror det er ganske mye i det.

Et friskt barn med et balansert kosthold skal ikke behøve å trene. Barnet skal få all nødvendig fysisk aktivitet gjennom lek, men nå som lek betyr å spille en runde med COD MW og cola er hverdagsdrikke blir barn fete, late og antakeligvis dumme.

Tommen_
Jeg og mine fire søsken fikk bare godterier på lørdagen, da en liten kopp med noe godterier hver og hvis vi var heldige; en skål med popkorn på deling. Sukkersug opplevde jeg aldri, fordi kroppen min ikke var vandt med å motta sukker på en daglig basis og dermed ikke var avhengig. Å la barnet ditt på tre år spise godterier hver dag fordi din mor var slapp med reglene syns jeg er idiotisk. Du forer barnet ditt med giftstoffer på daglig basis, barnet har ikke mulighet for å forstå konsekvensene av dette. Grunnlaget for gode rutiner og selvdisiplin lages når man er barn, er det gode rutiner å spise godterier hver dag?
Vis hele sitatet...
Tror ingen her har ment å argumentere for at småbarn skal _Trene_, men derimot være i normal fysisk aktivitet.

Når det gjelder spiseforstyrrelser har du helt rett, barn i 7-11 års alderen er sjokkerende nok ekstremt utsatt for å utvikle spiseforstyrrelser. Men det er nettopp dette som er poenget mitt - barna selv skal ikke ofre dette en tanke, det er foreldrenes ansvar å indirekte følge opp barnets vekt og tilpasse aktiviteter og diet uten at barnet involveres direkte i denne prosessen.

Innlegget ditt til tommen vil jeg gjerne ha utdypet, hva 20 gram snop gir av helsefarer kan jeg ikke svare på selv engang. Eneste jeg vet er at problemet med snop som regel er blodsukkertoppen, og det påfølgende insulinhoppet, noe som ikke vil være et problem når inntaket er så lavt.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:22.