View Single Post
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Hvor mange som nå en var her før "vikingtiden" er jo ikke så veldig nøye, for folk var det her, ganske mange tusen år før vikingene forsto rett vei på øksa

Hva som skjedde i sør-amerika osv er jo totalt irrelevant for det som er spørsmålet her, er samer et urfolk?

Dinosaurene ville ha vært 65millioner + år gamle som rase ja. Uansett helt irrelevant, men det er nå så. kule var de uansett, det tror jeg vi kan spørre hvilkens om helst pjokk på 5-10 år om

Jeg har ikke sagt at noen av ordene dine ikke stemmer, jeg bare sliter veldig med å se en sammenheng med det opprinnelige spørsmålet og vikingtiden, men du må gjerne forklare det til meg? for du surrer rundt å blander inn dinosaurer, maya og fandens oldemor på flatmark her

Hva folk gjor før vikingene tok øksa fatt er vel ikke bare lett å vite.. men de var nok bønder som du sier, fangstfolk, sankere osv. jeg tipper de rett og slett prøvde å få livet til å gå rundt.

Måten du fremstiller det på er at de som var her først av vikingene og samene er det som er norges ekte urfolk. vel, om vi skal helt blindt følge dette er det lite tvil om at det er samene som er urfolket. men jeg nekter å tro at det er så enkelt som å ta et folk som hadde sin storhetstid i snaue 250 år og stille dem opp mot noen vi vet at har vært her i tusenvis av år før det igjen og så kåre en slags vinner på hvem som er urfolk.. logikken mangler fra a-å
Vis hele sitatet...
Når jeg også nevner urfolket i Amerika og dinosaurer så er det mest for å sette ting i perspektiv. Dens rettmessige eiere. I mitt hodet så er det de første som kommer til et land som kan kalle seg for urfolket eller de innfødte. Eller så kan jo f.eks. Russere snike seg inn i Norge, finne seg land, si dette er vårt og attpåtil få spesielle rettigheter og status som urfolket i f.eks. Øst-Finnmark.

Amerikanerne har f.eks. Masse dritt på samvittigheten. Spesielt massakrering og ulovlig forflytning av de som allerede bodde der.
Bare fordi de/vi kunne.
Sist endret av einsteindragon; 12. desember 2023 kl. 16:30.