View Single Post
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg opplevde selv det som "alle andre" også forteller om. De flinkeste i klassen endte opp med rollen som hjelpelærer for alle som var midt på treet, mens læreren måtte fokusere på de svakeste. Nå er dette, som DonTomaso sier, ikke noe man kan ta som representativt, men det later likevel til å være noe veldig mange opplever.
Vis hele sitatet...
Jeg er dessverre kjent med problemstillingen. Poenget mitt var aldri at de flinkeste elevene fikk nødvendig stimuli. Jeg tar et helt konkret oppgjør med oppfatningen om at det er de svakeste elevene som er toneangivende. Lærer forholder seg til det jamne nivået i klassen. De svakeste elevene har både assistenter, hjelpelærere og blir i ekstreme tilfeller trukket ut av undervisningen med egen IOP. Denne ordningen har dessverre heller ingen soleklar oppfølging av eliteeleven ettersom lærer fremdeles må forholde seg til det jamne nivået i klassen, men dette er jo kun under tavleundervisningen. I arbeidstimer har elevene oppgavebøker med nivådeling, og flinke elever står fritt til å velge oppgaver fra høyeste nivå. I tillegg vil de ved henvendelse i arbeidsøktene få hjelp på sitt eget nivå på lik linje med andre elever på andre vanskelighetsnivå.