Tråd: ASIA Reise til India?
View Single Post
mentalmelt's Avatar
DonorAdministrator
Hvor langt er et tau? Ting koster veldig lite der, men man kan bruke mye penger allikevel. Det kommer an på hvor lenge du skal være der, hvordan du skal reise og leve og hvor mye du tipser og deler ut til tiggere. Hvis du ikke lærer deg å deale med tiggere fort, så renner mye av reisepengene ut der.

Delhi er et slitsomt sted. Artig å ha opplevd, men det er ikke verdt å bruke mye tid der. Det er ikke så langt derfra til Rishikesh. Det er verdt et besøk. Fullt av ashrams og kjent for å være et pilgrimsted hvor hinduer drar for å meditere. Du kan leie scooter der og kjøre opp i noen frodige, grønne daler når du blir lei av folk. Ganges renner gjennom her, og er forholdsvis ren og turkis i fargen. Du kan sitte på hvite strender langs elva og se på apene.

Ellers vil jeg anbefale Varanasi og Goa. Varanasi er India på sitt mest indiske. Det er en av verdens eldste byer som fortsatt eksisterer, minst 3000 år gammel. Der renner også Ganges gjennom, denne gangen helt brun og skitten, og du kan se likbål langs elva hver kveld.

Goa er smud å dra til når du begynner å bli sliten. Kom deg til Anjuna og finn fram til Arambol beach. Der lever hippiekulturen fortsatt, selv om den har blitt kommersialisert. Lei deg en hytte på stranda, blir kjent med noen kule folk og bad i det indiske hav. Det er et sted man bare kan slappe av og kose seg, i motsetning til mesteparten av India, som man må se på mer som et intenst eventyr.

Så er det mange andre steder også så klart. Agra, hvis du vil se Taj Mahal. Ikke så veldig viktig synes jeg, men seff artig å ha sett. Ingenting annet som er spesielt interessant med Agra.

Bodh Gaya, hvis du vil se buddhatreet i Mahabodhi-tempelet og besøke hulen hvor Buddha angivelig ble opplyst. For øvrig mye elendighet i Bodh Gaya. Ekstrem fattigdom som står i stor kontrast til tempelet. Men elendighet er det over alt i India uansett.

Hvis du kommer deg lengre nordøst gjennom Vest-Bengal, så er Sikkim et flott sted å besøke. Da er du i Himalaya-regionen, og får oppleve India på en helt annet måte. Et annet folkeslag, renere luft og natur og flotte fjellandskap.

Ville også vurdert å besøke Nepal når du først er i India. Det koster ikke mye, og du kan kjøpe visum ved de fleste store grenseoverganger. Reis rundt i India til du blir lei, så tar du turen videre til Nepal etter det. Kryss gjerne grensen over land, så du får med deg overgangen i kultur og landskap. Mye mer interessant enn å fly synes jeg.

Når det kommer til transport så vil jeg anbefale taxi for det meste. Da får du sett mye av landet, men kan styre ting selv underveis. Det koster ikke mye. Jeg tok taxi fra Delhi til Varanasi, Agra og Bodh Gaya, så videre til Sikkim og Bhutan. Har også tatt taxi fra Varanasi og langt inn i Nepal. Bare vær forbedret på konstante nestenulykker i trafikken. Sånn er det bare i India.

Ned til Goa kan det kanskje være greit å ta et fly, da det er ganske langt unna de andre stedene jeg har anbefalt.

Det er mine anbefalinger. Masse steder jeg ikke har utforsket også, så andre kan sikkert fylle ut mer.