View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Vel, det er to ting å si om dette: 1) cloudyminded9 tilsatte gjæren ved den temperaturen som sto oppgitt. Det vedkommende lurte på var om tiden det tok fra blanding av ølsettet til tilsetting av gjæren – én time – medførte at brygget ble ødelagt. Som jeg sa har det ingenting å si. 2) Både ester- og fuselproduksjonen øker med stigende temperatur, så en høyere gjæringstemperatur gir en større, ikke en mindre, mengde estere.

Ellers er jeg enig i at 25-26 grader er i overkant høy temperatur for gjæring av et vanlig øl, men nå var det den temperaturen som var angitt på settet til cloudyminded9 og den temperaturen gjæra ble tilsatt på, så da er det bare å vente.

Jeg brygger bare all grain selv, og har som nevnt tidligere ikke brygget ølsett annet enn en gang for fryktelig mange år siden. Men noen tips til cloudyminded9 for å øke sannsynligheten for et godt resultat er: Senk temperaturen enda mer, for eksempel til rundt 18 grader, før du tilsetter gjær. Kast gjæra som følger med ølsettet, siden det som regel er for lite og den er dårlig behandlet, og kjøp en pose med US-05 fra nærmeste bryggebutikk. Rehydrer gjæra i rent vann på rundt 25 grader i en halvtimes tid før du tilsetter den i ølet for å unngå dårlige cellevegger og mange celler som dør av osmotisk trykk. Rist gjæringskaret et par minutter før det settes til gjæring for å få oksygen inn i vørteren, men unngå for all del å få luft i ølet etter gjæringa har kommet i gang – tilføring av oksygen før gjæring er mest kritisk når alt vannet har kokt, men det vil sannsynligvis slå positivt ut uansett. Fest termometeret til utsiden av gjæringskaret med tape og bobleplast eller en svamp eller tilsvarende som isolasjon fra omgivelsene, slik at du kan følge med på temperaturen på ølet (den avviker noe fra temperaturen i lufta, spesielt under stormgjæringen), og forsøk å holde stabil eller svakt stigende temperatur i løpet av gjæringsprosessen.
Vis hele sitatet...
må korrigere meg selv med: Det var mer estere og fuselsalkoholer jeg mente. ble hasteinnlegg på jobb mens jeg fant noe spennende å lese på.

Er også forøvrig enig i Provo's forslag og tips, kjøp ordentlig gjær, da får du ett mye bedre øl å kose deg med. Om du har en bryggebutikk får du lett tips av de ansatte til typeriktig gjær til øllet du vil lage.

Oppfordrer også oppå det han nevner at dere som driver med dette benytter dere av bryggerens til gjærdunker og diverse i form av bryggerens (krystall soda) og skaff dere gjerne en liten flaske starsan eller sterkrens fra en bryggebutikk, starsan og sterkrens er midler som ikke krever skylling, men fungerer desinfiserende. viktig for å unngå infeksjoner i brygget.

RDWHAHB!