View Single Post
Sitat av randoom Vis innlegg
b) Mange mennesker som er alvorlig skada/opplever uhelbredelige smerter ønsker å få lov til å dø. Skal du behandle katter som mennesker, så vil det være like galt å nekte dem å få lov til å avslutte lidelser.
Det er flere i Norge som ønsker å få dø (/å få hjelpe noen de er glad i til å dø), men ikke kan pga lovverk. Når det gjelder katter har man imidlertid muligheten til å kunne innfri ønsket.
Vis hele sitatet...
Dersom et menneske har et ønske om å dø så sier ikke jeg at man skal nekte dette mennesket å dø, det vil selvsagt være galt.
Dersom et menneske har et ønske om å dø, og klarer å utrykke det helt tydelig og klart, så skal man helt uten tvil hjelpe personen med dette, om personen ikke er i stand til å gjøre det selv.
Med unntak visst personen har depresjoner eller andre psykiske lidelser, som får personen til å ville dø, så klart.

Det samme gjelder katter og andre dyr. Men det er faktisk ikke mange av oss mennesker som faktisk kan kommunisere med dyr, og derfor vet vi ikke hva dyret vil.
Hadde et menneske kunne kommunisere med et dyr, og dette dyret uttrykte helt tydelig for denne personen at det ville dø, på grunn av smertene, så er det klart at man skal innfri dyrets ønske.
Men ikke ellers.

Sitat av Gig Vis innlegg
Blir litt offtopic, men jeg har jobbet som slakter i noen år, og har ca 1.4mill dyreliv på samvittigheten (ja det var jeg som avlivet dem)

Men jeg mener da fortsatt at jeg har respekt for dyreliv?
Vis hele sitatet...
Nei, du har absolutt ikke respekt for dyreliv.
Om du mener du har respekt for dyreliv har du virkelig en rar definisjon av "respekt for dyreliv".

Om jeg hadde kjent deg personlig så hadde jeg faktisk skammet meg over det. Slaktere er noe av de verste personene i hele verden, etter min mening.
De vil jeg karaktisere på omtrent lik linje som seriemordere.

Ikke vondt ment altså. Eller jo.