View Single Post
Sitat av Bernhard Vis innlegg

Men det er en ting jeg lurer på siden du er så prinsippiellt for formueskatten.

Hadde du vert åpen for en justering, slik at bedrifter ikke trengte å betale formueskatt på fysiske eiendeler. Disse er da allerede momspålagt og betalt med penger som allerede har blitt skattet av en gang. Men hvis du da er en reder i Norge som har bygget opp ett rederi med la oss si 10 milliarder i eiendeler så vil du da slippe å betale de 110 millionene i denne sær Norske skatten og da vil du lettere kunne konkurere med firmaer basert i utlandet.

Privat personer vil da fortsatt betale formue skatt hvis de investerer i aksjer eller har pengene i bank og de kan ikke unngå den ved å starte et forvaltningsselskap de selv eier.

Hva er dine tanker rundt en slik endring?
Vis hele sitatet...
Jeg er definitivt ingen skatteekspert og aner ikke hvordan skattelovene fungerer i detalj så jeg aner ikke hva jeg vet om dette. Det jeg vet er at sytekoret fra rederiene om hvor vanskelig de har det er et falskspill for å
presse enda flere subsidier fra staten som går til en allerede overbetalt rederstand. Staten pøser ut milliarder i skattefradrag og ren støtte til rederiene, og de svarer med å ta ut enda større aksjeutbytte som forsvinner på private hender. Det er motbydelig, men siden regjeringen mener dette er å foretrekke i stedet for at samtlige flagger ut så forblir det sånn. Jeg tror ikke et sekund på påstandene om at de trenger skattefradragene for å kunne konkurrere med utlandet. De fleste båtene er bygd og registrert i utlandet og drives med filipinske sjømenn uansett.