View Single Post
Trådstarter
238
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Utrolig drøyt spør du meg. Men vil fortsatt ikke la deg slippe unna med dette;


Det påvirker så absolutt samfunnet i det store bildet. Mye kunne nok dog vert unnlatt ved legalisering og regulering.
- Dårlig oppfølging i helsevesenet. Mange forteller ikke fastlege når de begynner på kur. For eksempel fordi det er ulovlig, man er redd for og bli fratatt førerkortet, foreldrerett eller liknende.
- Folk som ikke burde fått tak i det får tak i det på svarte markedet. Resultatet er uønskede hendelser. Feil dosering, infeksjoner, urent stoff man ikke vet hva inneholder osv. Alt dette koster helsevesenet penger. Med andre ord bruker samfunnet penger på problemet. Samfunnets penger som kunne gått til nye skoler. Samfunnets penger som Ola Nordmann har skattet etter hardt arbeid.

Ergo; Dette påvirker ikke bare enkelte personer. Mange faktorer spiller inn her. Hadde noen klart og fått frem totalkostnaden for bruk av steroider i Norge pr. år e.l tror jeg nok mange hadde fått seg ett sjokk. Dette er vel og merke ikke tall jeg sitter på, så det er bare en teori jeg har.

Hva tror du Denne karen kostet samfunnet da han valgte og proppe i seg en haug med steroider?

Ikke meningen å rakke ned eller angripe deg på noen måte om det oppfattes slik.
Er generelt sett bare blitt lei av den holdningen. Skal man ta ett slikt valg bør en vite konsekvensene bak det. Både personlige, og ''samfunnsproblemene'' som medfølger. Så får hver og en bestemme hvorvidt de velger for seg selv.

Min personlige mening; Legaliser og reguler alt av rusmidler. Steroider er kanskje ikke særlig samfunnsnyttig, men det hindrer jo ikke akkurat folk i å bruke det alikevell. Hvordan noen kan hevde og tro at dette hindrer bruk er for meg uforklarlig. Narkotika krigen fører ingen vei!
Det får være opp til hver og en å putte i seg hva man selv vil. Så får vi heller satse pengene som kommer inn via skatt (gjennom salget) på støttetilbud, rehabilitering, avrusing, og forebygging. Istedenfor og fortsette som nå, og heller la pengene gå i hendene på store, internasjonale, kriminelle organisasjoner. Noe som ofte er tilfellet. Taliban's hovedinntekt er for eksempel narkotikahandel. Finner dessverre ikke noe kilde nå, men enkelte ''eksperter'' mener at opptil 90% av Taliban's inntekt knyttes til narkotikahandel (hovedsaklig heroin). Det reelle tallet er nok sannsynligvis noe lavere.

Edit; Beklager at det ble så off-topic her. Rotet meg litt inn i det ser jeg
Vis hele sitatet...
Jeg bruker ikke AAS selv, eller har noen planer om det i nærmeste framtid, så jeg fører meg verken rakket ned på eller angrepet på noen som helst måte :P Men jeg kan innrømme at jeg har en over gjennomsnittlig interesse for dette.

Det at mange ikke gjør det på korrekt måte (ta jevnlige blodprøver, sjekker etc) er så absolutt sant, dette er kraftige hormoner og man bør absolutt sette seg godt inn i dette før man eventuelt tar det valget.

Som du sier risikerer man også at man ikke putter i seg det man tror det er. Dette fordi det ikke selges eller lages av andre enn privatpersoner. Dette kunne vært løst ved at man hadde profesjonelle som lagde det og at det ble solgt på apotek.

Den karen som du linket til er vel eksempelet på en kronidiot som gjorde alt feil. Det er jo som regel kun disse eksemplene som kommer fram i media også, noe som er utrolig synd. Det er veldig mange flere som bruker AAS enn den typiske Ola Nordmannen tror, som lever helt sunne å normale liv.

Det at han kostet samfunnet mye penger er det ikke tvil om, men man kan ikke bruke det argumentet. Da kan jeg like så godt si, hvor mye penger koster overvektig personer samfunnet pga alle helseproblemer det å være overvektig fører til? Hvor mange penger koster personer som drikker seg helseløse i helgen samfunnet?

Alt i alt, mener jeg personlig frihet, er så utrolig viktig, at det er verdt eventuelle økte kostnader det medfører samfunnet.