View Single Post
Sitat av Keyser Söze Vis innlegg
Er det folk som lar seg fange av stereotypene, eller stereotypene som blir fanget av folk? Jeg vil påpeke at de fleste, om ikke alle, stereotyper har en viss rot i virkeligheten. Det er vel ikke Jan Thomas som følger stereotypen, men heller stereotypen som følger Jan Thomas. Han lever livet sitt slik som han gjør, det er folks oppfatninger og analyser som skaper stereotyper.
Vis hele sitatet...
Vel, stereotyper har selvfølgelig en grobunn i virkeligheten. Problemet mitt er de som åpenbart skifter stil til en "ultradiva" type når de går ut av skapet. Greit nok, det kan være en del av den homofile identitet, men jeg trenger ikke like det. Jeg liker ikke hylende 13 år gamle jentefans heller, det er vel mer personlig preferanse over hvilke typer jeg liker å ha rundt meg eller lese om. Derimot liker jeg folk som fnyser høyt av å lese artikler i blader som forteller deg at "dette må du gjøre". Stereotypen Jan Thomas etterligner har eksistert i flere tiår nå, så jeg kan ikke si meg enig i at stereotypen følger han.

Derfor blir det å mislike andre på grunnlag av at de "lar seg fange" av en stereotyp litt feil, blir det ikke? For de lever jo livet sitt som de gjør, det er observatørene som sier at de skal oppføre seg annerledes enn stereotypen. Jeg velger heller å trykke stereotypene til mitt hjerte. For noen typer, tenker jeg. Noen misliker jeg, noen forguder jeg. Men til felles har de at det er jeg som har skapt stereotypen, ikke vedkommende som er det.
Vis hele sitatet...
Nåja. Ja, de må gjerne ha elementer av en stereotyp i seg, men om du går fra en ellers hyggelig kar til plutselig å gå rundt og snakke lespende om de gudommelige neglene til din aller aller beste venninne så vil jeg heller si det er en som har gått inn for å bli en stereotyp homofil laget av en hel haug elendige filmer, serier og holdninger. Klart, den stereotypen kunne aldri eksistert om ikke den var oppfunnet av noen. Poenget er at for at den skal være gyldig så må den opprettholdes, og slike folk hjelper i stor grad til med å opprettholde "diva" stereotypen. Jeg liker bedre tanken på at alle kan være forskjellige og fortsatt akseptert.

At Jan Thomas har nok selvironi til å se at han er en liten Diva er vel bare positivt, og at han skal oppføre seg noe annerledes blir å kreve for mye.
Vis hele sitatet...
Akkurat Jan Thomas, ja. Selvironi er et av de beste karaktertrekk jeg vet om. Jeg krever ikke at han skal oppføre seg noe annerledes, han om det, det finnes tross alt folk som oppriktig alltid har vært slik. Jeg vet ikke med ham, og uansett er det heldigvis ikke et krav om at jeg må like absolutt alle. Men at folk skifter personlighet for å kunne bli mer lik sin indre stereotyp liker jeg ikke.