Tråd: Tine kjøtt..
View Single Post
Det er hygienisk mest riktig å tine ting i plastpose og -kaldt- vann. Hvis du legger det i varmt vann, så vil du egentlig begynne å koke maten på utsiden mens det er kaldt inni, og det blir bakterievekst.

I egen erfaring bruker jeg en ny plastpose utenpå det jeg skal tine, for å være sikker på at det ikke kommer vann til det som skal tines - noe som visstnok også er uhygienisk, skaper bakterievekst. Alt av vann på kjøkkenet skaper visst bakterievekst. Fordel å tørke ting fort.

Men det skal sies at da jeg var mindre så tinte vi søren meg noen ganger kjøtt i varmt vann i vasken, i plastpose riktignok, men den ble det nesten alltid hull og masse vann rundt... hehe. Noen ganger var kjøttet lyst og nesten kokt før vi lagde maten ^^ Men vi ble aldri syke og maten ble alltid god .. så man kan jo tenke seg om litt.

Har ikke de vanene nå lenger!

Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Det beste hvis du skal tine kjøtt raskt er å legge det i saltlake.

Det beste er såklart å ikke tine kjøtt raskt og tine det over tid, så nære 0 grader som mulig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i saltlake? Har hørt at ved å la kjøtt ligge i saltlake så vil det ta til seg mer vann og bli mer saftig. Har det noen sammenheng her eller er det kun for å tine raskere?

Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Legg de i kjøleskapet.
Varmt vann vil tine saktere enn kaldt vann.
Vis hele sitatet...
Det er det mest riktige å tine ting i kjøleskapet, men det tar jo minst to døgn. Selvsagt avhengig av tykkelsen på ting ...
Sist endret av Taurean; 11. august 2013 kl. 12:37.