View Single Post
Sitat av EoT Vis innlegg
Det ødelegger ikke dagen min heller, akkurat.
Vis hele sitatet...
Av en eller annen grunn, ser jeg det vansklig at du kan gå videre uten noen form for argelse etter å få dritt i hodet, o.l.

Sitat av EoT Vis innlegg
hvor kommer denne overfloden av mat fra? Hvem skaper den? Dyr hører til overalt hvor de har grunnlag for å overleve. Menneskene har skapt et nytt habitat ved å manipulere naturen og skape en store mengder mat lett tilgjengelig for måker på tettsteder. Om man skal ha den holdningen til hvor en art "hører til", eller ikke, så hører i hvert fall ikke mennesket, en naken ape, til her oppe i nord...
Vis hele sitatet...
Så, fordi menneske skaper søppel, og all den overfloden av mat, betyr det at dyr kan innvander i vårt habiat? Greit nok at det blir enklere for dem å få tak i maten, men betyr på ingen måte at det er slik at "uff da, jaja, få bare leve med det da."
Skal si meg enig i at forsøppling er et stort problem, som er med å påvirke en økende bestand av måker i tettbygde strøk.

Sitat av EoT Vis innlegg
Menneskelige normer og samfunn er noe helt annet. Om man hadde sikra maten sin bedre, produsert mindre avfall og søppel, hadde man sett en reduksjon i måkebestanden, i hvert fall innlands. Det er opp til menneskene.
Vis hele sitatet...


Sitat av EoT Vis innlegg
Måker er forøvrig bare en fellesbetegnelse for mange forskjellige måkearter, og en del av dem er utrydningstruet. Poenget er vel heller at de vanligste måkeartene faktisk er imponerende tilpasningsdyktige. Igjen, det er menneskets ansvar at de har en såpass stor utbredelse.
Vis hele sitatet...
Nå er det hovedsaklig snakk om fiskemåken, så vidt jeg har forstått.
Det er nok ikke vårt ansvar, men heller vår skyld at dem har begynt å ta seg inn mot byer med jakt å lettfunnet mat.

Sitat av EoT Vis innlegg
Måker er en del av naturen, livet og evolusjonen.
Vis hele sitatet...
Jeg forklarte han at dette var en diskusjonen om at måker er et høylytt problem, som driter, stjeler og roter i søppelet vårt. Vi drev _ikke_ diskuterte hverandres syn på livet, naturen og evolusjonen.

Sitat av EoT Vis innlegg
Og jeg sier at menneskene er til plage når de destruerer gigantiske biotoper, utsletter hele arter, rokker ved noen av våre største økosystemer, produserer giftige gasser og stoffer som har en akkumulerende effekt i energipyramidene og når menneskene skyter måker for forfengelighetens skyld. Skal du seriøst klage på måker som art?
Vis hele sitatet...
Skal si meg eget enig om at mennesket er ett veldig destruerende vesen.
Men, å dra inn slike store problemer, og sammenligne dem med måker... Det blir å dra det litt for langt, gjør det ikke?