View Single Post
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
666
Sitat av Mith Vis innlegg
Poenget er at TS ikke har noen som helst rett til å kaste vannballonger på folk fordi han ikke liker oppførselen deres. Det er politiet som håndhever lovene her i landet og så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Så det du vil frem til er enten at det vi gjorde var etisk uriktig, eller bare ikke i henhold til norsk lov? For det første scenarioet er opptil hver enkelt å dømme, mens det andre kan jeg svare på med: du har rett. I henhold til norsk lov var det ikke.

Sånn. Om det var dette du ville frem til så kunne du bare sagt det, istedenfor å - mener jeg - tillegge meg meninger og ord.

Vi har helt klart diskutert to forskjellige ting. For å gi et eksempel:

En freaker havner i slåsskamp på byen. Motparten har snakka dritt til dama hans, kalt henne masse stygt osv.


Om man går utifra det du skriver ovenfor kan det antas at du her ville ment at freakeren brøt loven og derfor er den "skyldige" i saken, rett og slett fordi det er imot norsk lov å slå ned et annet menneske om ikke det er i selvforsvar. Personlig ville jeg ha gått god for slaget ettersom det var en provokasjon bak, til tross for at denne provokasjonen ikke var av en voldelig natur. Jeg ville sagt "han ba om det."

Jeg sier ikke at din måte å se det på, eller din "holdning", til problemstillingen, er feil. Men den overlater svært lite til diskusjon fordi den er SVART/HVIT. De fleste av oss ser ting i gråsoner.

Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Mange tullekommentarer her altså. Ja, vi er alle inneforstått med at mange (de fleste også kanskje) tunge missbrukere er ålreite, vanlige mennesker som det fint går ann å prate med, spørre om ting eller be rydde opp etter seg. Som er helt random "fremmede mennesker på gata". Et rasshøl er et rasshøl om han er ruset eller ei. Hvem har ikke hatt dusten av en nabo som kaster alt avfallet etter gressklipping og busktrimming på verandaen din, slik at det blir ditt problem og ikke hans?

Jeg er imponert over mengden freaks som forsvarer narkomane bare fordi de er narkomane (Det er faktisk slik det ofte virker; At et hvert negativ ord om rusmisbrukeres oppførsel, blir tatt som en respektløs ytring og den som sier det blir automatisk en kald elitist. Er det ikke lov å si at en handling er dum selvom den som begår den er "et offer av samfunnet"?).

Jeg har liknende problem som TS, bare det gjelder mennesker som er ruset på alkohol i stedet. Som hver dag etter solnedgang finner veien til inngangsdøra mi og tisser/har seg der. Nei, det er ikke min jobb å rydde opp, det er mange andre som bor der, men å komme hjem til en tissende, dritings vestkantgutt er strengt tatt kvalmende. Spesielt når han snur seg og tisser på skoene dine og prøver å sjekke deg opp. Hadde de lagt igjen ting som lett går gjennom tøyskoen min og kan potensielt smitte meg med en sykdom, hadde jeg sett alvorligere på saken. Etter å ha prøvd å si ifra, til alle berørte parter i saken, og alle gav faen, tok jeg saken i egne hender og plantet meg foran inngangsdøra med liten vannpistol. Alle som kom for å tisse, ble pent bedt om å gå 5m lenger bort, til et buskeområde hvor ingen ferdes. Noen ble flaue og gikk, andre stilte seg opp foran meg og tisset. De fikk en sprut iskaldt vann på steder det ikke er så godt.

Poenget er uansett, at når en blir møtt med dårlig oppførsel, bør man kunne - etter å ha prøvd vanlige metoder som kompisprat, tilsnakk, tilkalling av vaktsmester, tilkalling av politi, tilkalling av huseier - ta saken i egne hender. Og bruke så harmløse metoder som mulig. Jeg ser på vannpistol (ikke supersoaker3000, men en sånn liten shitty nille-vannpistol) og små vannballonger som en type sanksjon som er ok.
Vis hele sitatet...
Synes du var veldig flink og tålmodig med de. Om du vil ha en samfunnsgruppe jeg er nærmere å ha en generell forakt for som helhet så er klysete vestkantfjortiser det beste eksempelet

Men som du sier: et sted går grensen. Jeg kan ikke ta fri fra jobben for å møte opp på rådhuset så de kan kaste min klage i søpla fordi det "bare er noen narkiser".

Da synes jeg en harmløs løsning som vannsprut er greit. Alle er selvsagt ikke enige i dette, men det får bare være. Alle må få mene.