View Single Post
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Sitat av NewYork Vis innlegg
Ok, skjønner, men det er en ting jeg har tenkt på angående "News fed." Har over 600 venner på fjesbok, men likevel så er det de samme personen som kommer opp på News fed hver gang. Og det er ikke alltid de personene som jeg har flest felles venner med. F.eks den siste uka så får jeg opp meldinger hele tida fra ei jente som jeg aldri har kikka på profilen til. Så tror at news fed på en måte "avslører" hvem som er mest inne på profilen din..
Vis hele sitatet...
Njaei, det er ulogisk: Hun er ikke interessant for deg, bare fordi du er interessant for henne.

Hvis newsfeeden styres av noe, så er det aktivitet (dvs. hvem av venna dine som er mest aktive) + hvem sine profiler du er inne på.

Men jeg også har mange som jeg ikke er spesiellt interessert i, som hele tiden dukker opp i feeden min. Det KAN hende at det er viewcount på bildene til folk, slik at f.eks hvis en venninne av meg har masse stalkers (som driver viewcounten på bildene hennes opp), så tror Facebook at jeg også vil være interessert i bildene - fordi de generellt sett er populære blant vennene hennes.

Men som sagt, tror at aktivitet er det viktigste: Hvis du har 600 venner, og 2 av de har lagt ut 15 bilder hver, skrevet 10 statusmeldinger og blitt venner med 20 folk, så er det større sannsynlighet for at DE vil dukke opp i feeden enn om de ikke hadde gjort noe (slik 90% av vennene dine faktisk gjør)...

Kan nevne at vi har programmert samme systemet på Biip.no, men der har vi bare vært helt ukritiske i forhold til relevansen på innholdet: Vi bare lar alt konkurrere mot hverandre, sortert på dato (nyeste aktivitet øverst). Det er det eneste sorteringskriteriumet vi har programmert inn. Men med tiden kan det hende vi ser på mer avanserte algoritmer
Sist endret av Stormen; 1. januar 2009 kl. 23:25.