View Single Post
Tror nok ikke alle mennesker i dette landet har de samme forutsetningene for å "hoppe av det toget" som du snakker om, det er ganske vanskelig å se slike valg når man kommer fra en grei oppvekst og alt har vært bra osv, men la oss si man er missbrukt seksuelt av nær slekt systematisk fra man er 10-12, men som 12 åring mistet far lysten og solgte deg til noen kompiser som også var gira på det samme. Og som 16 åring havner man utenfor familen, da de ikke vil ha noe med deg å gjøre.. osv.. finnes mange eksempler på dette. les oppvekst historien til han ene på "dødens gård" den drapssaken som var nå, ble brukt som askebeger og sneipet sigaretter på fra han var 10, og bodde i en camping vogn fra han var 12, avlikevel fullførte han 2 år på vgs allmen. det tror jeg IKKE jeg hadde greid for å si det slik.

Har man en vanlig oppvekst og sann ca vanlige "problemer", som jobb, regninger, damer osv, så holder det med ett par pils for å glemme dette på fredagen å komme i "festhumør" før man drar på byen å alt det sure med dama og jobben er glemt..

Har man derimot en litt annen oppvekst er det ikke sikkert alokohol gir deg den "flykten" fra virkeligheten som man trenger.. selvsagt er det synd på disse?? som må ha så sterke stimuli for å i det hele tatt fungere.

Du har også de som starter med det hele og tror det er en lek, og til slutt sitter de der med sprøyta, men jeg tør nesten påstå at dette også er en mangel av "sunn fornuft" som familie, sosialt nettverk osv burde snappet opp før man satt der. Altså man hadde ikke så gode forutsetninger til å starte med.

Bland mine venner er det mange som driver med litt her å der, men det er sjelden de som tjener bra med pegner å gjør det bra, det er stort sett de litt misslykkede, og sjelden de med phd i biokjemi eller slike ting liksom.

Kanskje fornuften til å tenke lenger for en del mennesker rett og slett er begrenset? har man da de samme forutsentninger som alle andre?

Noe som forøverig kjennetegner hele menneskeheten, vi tenker her og nå, og på oss selv! Fint forklart i bibelen, om adam og eva, kunne leve i paradis om de ikke valgte det ene eplet, men neida, det greide de ikke. synes det er ett fint bilde av oss mennesker. (dog tolker jeg biblen som en rekke historier ment for at vi skal leve gode liv, ikke noe mer enn det liksom, god osv tenker jeg lite på). Vi vet vi dør av røyking, dårlig mat, dop, kjøre i rus( som man også diskuterer her), ikke trene, alt slik vet man, men greier vi gjøre noe med det? nei... vi vet også at kloden dør om vi skal slippe ut så mye klima greier osv, men greier vi la bilen stå, nei det greier vi ikke, vi gjør det IKKE før det blir pålagt av staten at vi ikke har lov, ellers må vi gjøre det. slik er vi bare laget kanskje? vi må hele tiden utfordre naturen og våre grenser, dette gjør menneskene både suverene ovenfor andre arter, men svake i forhold til oss selv, som hele tiden vil søke noe nytt og spennende.