View Single Post
Sitat av sjokotroll Vis innlegg
Det er egentlig den jeg vurderer mest, men kan den kjøres på vinteren?
Vis hele sitatet...
Det vil jeg si har lite å gjøre med hvilken sykkel du velger.

Jeg hadde på vinterdekk på motorsykkelen min, det hjalp noe. Du kan kjøre de dagene det ikke har snødd, eller hvis du 100% kjenner salterutinene i området du bor i og holder deg bare til områdene der det er maks 40km/t, og gjerne kjører litt under fartsgrensa.

Jeg har nestentrynt 10 ganger om vinteren, og trynte 1 gang i ca 25km/t om vinteren, når jeg kjørte i område hvor jeg ikke kjente til salterutinene.

Nå vet jeg ikke hvor du bor i landet, men jeg som bor til vest i landet kunne stort sett kjøre hele vinteren, med unntak av maks 3-4 dager per måned i desember og januar. Jeg hadde forholdsvis kort vei fra hjem til jobb, og kjørte veldig forsiktig i nabolag.

Jeg vil anbefale deg å være forberedt på å måtte ta buss om vinteren, og ta hver dag du kan kjøre med motorsykkel på vinteren som en bonus, og ikke som et selvfølge. Vinterdekk på motorsykkel hjelper deg kun i værforhold der du IKKE bør kjøre i det hele tatt, og gjør det bare litt mindre farlig. Det ingen dag vinterdekk gjør kjørbare kontra ukjørbare, for å få det klart, de blir bare marginalt mindre risikable.