View Single Post
Sitat av salvatore
Tias: Ja, det er de negative erfaringene verden har hatt med land som har sterk nasjonalfølelse. Men det nasjonalfølelse gjør er at man er mer stolt av landet sitt, det kan utnyttes på en gal måte, slik Hitler gjorde. Men det kan også brukes på en rett måte. Det fører for eksempel til bedre soldater, som er mer villige til å "ofre" seg for landet sitt, slik mange uheldigvis har blitt nøyd til i Irak. Og når folk kommer hjem fra krigen -uansett om det er i kiste eller i uniform- blir respekterte mennesker. Man skal ha respekt for dem som faktisk er på slagmarken og ofrer livet sitt for et bedre samfunn, uansett om "et bedre samfunn" er lavere oljepriser -som fører til større økonomisk vekst- eller og det er ett mindre ondsinnet diktatur.
Vis hele sitatet...
Nasjonale følelser har en del positive sider som du nevner, men det er også en del negative sider. Jeg synes at de negative sidene er verre enn de positive, men det er nå en smakssak. Etter 11/9 så man en oppblomstring i patriotisme, noe som er naturlig etter et angrep på landet. Ting som "freedom fries" og å erklære noen som amerikahatere bare fordi de kritiserer utenrikspolitikk eller den sittende regjeringen blir veldig mye lettere hvis det er et sterkt nasjonalt selvbilde. Jeg vil nå si at et rosenrødt bilde av sitt eget hjemland bidrar til å minske muligheten til kritikk, men heldigvis er ikke Norge så ille selv om vi har sterke nasjonalfølelser knyttet til befolkningen. Det henger nok mer sammen med at fotball er det mest kontroversielle i landet vårt også. Nasjonalisme brukes for å undertrykke logisk tenking og objektivitet. Sovjetunionen og USA har mye til felles der, men det antar jeg er vanskelig å svelge hvis man ikke ser på det objektivt...

Sitat av nihao
kanskje du og folka i din omkrets hater amerikanere, men ikke jeg og majoriteten i min omgangskrets. Og jeg er fullblods Norsk !
Så og si alle land i verden kopierer USA på sett og vis, fra ungdom i Moskva og Beijing til Sørafrika og Alaska, HVORFOR skulle de gjøre det visst "alle andre" hater USA ???
Vis hele sitatet...
Jeg hater aldeles ikke USA, men det er neppe fordi folk liker USA at amerikanske moter og produkter kan ses over hele verden: Kultureksport er et vanlig fenomen her i verden - hvis man har penger er det svært lett å få skjøvet sin egen kultur over på et annet land gjennom produkter og markedsføring. Japan med sin eksportøkonomi ser ut til å bli like ille som USA på det området i årene som kommer. Ingen kopierer USA. USA selger biter av seg selv.