View Single Post
Crimea River
Alec's Avatar
401
Hvordan er rekkevidden på Z-wave USB sticken din?
Jeg kjører selv en RFX 433 som står ca i midten av min 74M² leilighet og jeg sliter ofte med at den ikke når lysene lengst bort. Det er snakk ca 7-8m med en 30cm murvegg imellom, så det bør jo ikke være noe problem.

Jeg har sett etter alternative antenner, men aldri kommet så langt at jeg har testet det ut. Z-wave høres veldig interessant ut og jeg har vurdert det, men om rekkevidden er lik eller mindre så kan jeg bare glemme det.

_________

Jeg bruker Domoticz til å styre alt sammen. Dette med Dromotica appen til Android har fungert veldig bra.
I tillegg fikk den NFC støtte i en av de senere oppdateringene noe som gjorde det veldig trivielt å feste NFC tags (Samsung TecTiles 2) bak ting som fjernkontroller og slikt for å enkelt kunne aktivere scener.

Av utstyr så har jeg dette i dag:
Server:
- Intel NUC (Tapte noen tusen på å kjøpe den beste med kun USB 3.0 som ikke var støttet, så jeg måtte kjøpe en eldre og fikk da en fin mini VMware ESXi server til å sette opp virtuelle servere). Det første jeg testet var Raspberry Pi, men den gikk for snegle etter min smak og hadde for lang delay på å sende kommandoer. Med bedre maskinvare så merker jeg ingen form for delay.

- RFXTRX 433 Mhz USB som kontroller/gateway Jeg har ikke testet LAN versjonen, men det har vært interessant med tanke på rekkevidde-problemene mine.

- Alt annet utstyr er Nexa som jeg kjøper fra Komplett, Clas Ohlson og fler. Velger alltid den billigste leverandøren.
-- 2x magneter. Varsler om kjøleskapet eller fryseren ikke er lukket. (notificationdelen kommer klar til bruk i Domoticz)

-- 1x kontaktsensor til vaskerommet som setter på og av taklys. Rommet er ca 1M² og inneholder kun vaskemaskin, så ingen fare for å komme seg inn der og lyser slukker.

-- En god miks av dimmere og ikke dimmere til alle andre lys vi har. Bordlamper, taklamper, etc. Jeg bruker i all hovedsak skjulte brytere i veggen, men til bordlamper så har det vært enklere å bare kjøpe en fjernstyrt nexa stikkontakt som fungerer helt likt.

-- Alle rom har veggbryter med 2 knapper. 1 bryter skrur av/på/dimmer taklyset, mens den andre skrur av/på alle andre lys i det rommet. Stua er delt opp i 2 soner for tv stue og spise stue, så det er det 2x2 lysbrytere på veggen.
Det har fungert meget bra, men var i utgangspunktet kun for å øke WAFen.


Ellers takk for erfaringene dine med Fibaro HC2. Jeg har ønska meg den lenge, men har ikke ville bruke over 5k kun på gatewayen..