View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Klart det er risiko, men det har det alltid vært når noen har stått opp mot undertrykkelse og etnisk renskning i eget land. Se på hvordan putin rekrutterer soldater. De fra møblerte hjem blir ikke kalt ut i krig...fattigfolket derimot ender på fronten.





Akkurat Norges nøytralitet spilte jo ingen rolle, som motstandsmann ble du henrettet av tyskerne om du ble avslørt. At regjeringen Nygaardsvoll stakk til London og levde champgnelivet i alle krigsår og rævkjørte krigsseilerne både under og etter krigen betyr jo ingenting i forhold til alle nordmenn som stod opp mot okkupantene. De tapre nordmennene gjorde det med livet som innsats i verste fall, og i beste fall endte de på Grini. Men mange havnet jo i tyske konsentrasjonleirer og opplevde årevis med tortur.

Poenget mitt står fortsatt, de som talte tyskerne imot viste om risikoen men valgte å kjempe for det de trodde på likevel. Ikke alle dannet motstandsgrupper og grep til våpen. Noen seilte flyktninger til Shetland med livet som innsats, eller hjalp rømlinger å krysse grensen over til Sverige. Alle de som gjorde det risikerte livet. Og endel måtte betale prisen.

Ingen kommer til å frelse russerne, de må selv våkne opp og ta kampen mot putin, med livet som innsats. Eller fortsette å stikke huet i sanden.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det var mye lettere å gjøre motstand for 80 år siden enn nå. Fordi nå idag har russland teknologi som gjør at risikoen for å bli tatt er langt høyere enn under 2. Verdenskrig. Også er det forskjell på å gjøre motstand mot sin egen regjering enn mot en okkupant.

Sitat av oggen Vis innlegg
einsteindragon, du skriver: "Men er kritisk til at USA kun er villig til å gi Ukraina F-16 fly og ikke også F-35 fly". Er du klar over hvor mange år det vill tatt før Ukraina vil kunne opperert F35 fly slik situasjonen er nå? Logistikk, vedlikehold, kontinuerlig oppgraderinger både av mekanikere, flyvere logistikkpersonel og masse masse mer.

USA har åpnet for at det kan bli aktuellt og donere F22 fly på et senere tidspunkt, og personell fra Ukraina er igang med div. arb. på Amerikansk jord, men dette er uoffesielt og detaljer vites ikke. Det er svært potente fly og mye mer krevende enn F16 å opperere. (https://no.wikipedia.org/wiki/Boeing_F-15_Eagle).

Du er for at Nato skal gå inn i Ukraina. Jeg er nesten enig med deg, men ikke helt slik situasjonen er/har blitt. Jeg har vært tilhenger av at Nato skal stenge luftrommet over Ukraina fra dag en (en annen tråd her på forumet) og jeg er det fortsatt. Det vil si at alt som kommer inn i luftrommet over Ukraina vil da kunne kontrolleres av Nato. Jeg er hellig overbevist om at krigen har vært over forlengst da.

Jeg minner på at tråden heter "Nato er feig ...eller? Det har sporet litt av (også av meg), men det går seg vel til, enten på denne tråden eller senere tråder. Jeg sammen med flere andre her er nok redd for at dette vil trekke ut i tid, desverre!

Sorry, jeg mente F15 fly. (F22 er etterfølgeren).
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har ingen anelse hvor krevende det ville vært med et F-35 fly, men jeg tror at uansett hvor krevende det ville vært, så ville resultatet blitt en tidligere slutt på krigen så lenge de har NATO som en hjelpende hånd.

Når det kommer til vedlikehold, oppgraderinger og slikt er det noe NATO kunne gjort for dem. Men jeg tror ikke det ville tatt flere år med å trene ukrainske piloter til bruke disse flyene. De kan ikke være så avanserte. Og mye tyder på at denne krigen vil vare i flere år allikevel.
Sist endret av einsteindragon; 15. september 2023 kl. 00:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.