View Single Post
Vel en gjeterhund har jo "gjeting" i genene. Det betyr likevel ikke at en gjeterhund uten trening i å gjete sau alltid vil oppføre seg som en gjeterhund. Det kan likefort være at hundens andre genetiske egenskaper vinner over gjete instinktet. Og da kan det bli en jakt der intensjonen er å drepe og eller skambite.

Ut fra det som har vært i media er det ikke nevnt en eneste gang at hunden var en trenet gjeterhund. Og eier er heller ikke sitert på det. Hundens alder taler også imot at det er en erfaren gjeterhund. Jeg velger da å tro at så ikke er tilfellet.

Sauebønder bruker gjerne hundrevis av timer på å trene opp en god gjeterhund. En tilfeldig collier som er løs på beitemark uten trening kan være akkurat like dødelig for sau og lam som en hvilken som helst annen hunderase. En collie som mangler trening i å gjete vil heller ikke avpasse fart i forhold til sauenes tåleevne. Den biten er det bonden som har kontroll over via kommando ord når hunden gjeter. Realiteten er jo at hunder IKKE skal være løse der det går beitende dyr.

Som andre har sagt så kan sauer og lam "sprenges" ved at de jages så lenge at hjertet stanser.

Og nei ingen av oss vet hva som hendte. Det er 2 motstridende forklaringer. Alt vi kan gjøre er å forsøke å se saken fra begge sider før vi faller dom over hvem vi tror på.

I min dom har jeg vektlagt følgende. Hundeeier bryter båndtvang og slipper hunden løs, vel vitende om bruddet på båndtvang, på privat eiendom der det går beitende dyr. Alt fra pittesmå lam som er født dette året til voksne sauer. Konsekvensen av denne hodeløse avgjørelsen som hundeeier tok vet vi. Konsekvensen fritar ikke eieren fra å tanke, eller se rekkevidden av sine handlinger. Enhver som ferdes på annen manns grunn bør tenke seg nøye om før de setter liv og helse til husdyr i fare.

Slik kan resultatet fort bli av hund som jager sau:
Denne sauen døde som følge av hundebitt.

http://hivolda.static.drpublish.aptoma.no/images/article/2012/10/01/19788/1/default/8545.jpg

http://hivolda.static.drpublish.aptoma.no/images/article/2012/10/01/19787/1/default/8547.jpg

http://www.rbnett.no/incoming/article7688331.ece/binary/w980-adaptive/05NYHBilde0115.jpg


At hunder skader, skambiter eller dreper sau er ikke akkurat ukjent. Og alle hundeeiere som bryr seg om sine hunder burde være klar over hvilken skade og lidelse en hund kan påføre sauer og lam. Det er jo så enkelt som å følge båndtvangen i områder med sau. Det kan da ikke være for mye å forlange?

Hund jaget sau

2 sauer drept og 1 sau skadet

Hund jaget sau på havet

4 timer lang jakt på hund som jaget sau

5 sau jaget i drukningsdød av hund og 3 lam bitt. 1 lam døde av bittene.

Sau drept av hund

http://g.api.no/obscura/API/image/r1/escenic/478x1000r/1379715971/archive/05101/newPic_371_jpg_5101173a.jpg

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Dette var ikke en jakt hund eller vildhund. Ikke en ustabil gatemiks eller en annen saue ond rase. Dette er en hunderase som er avlet frem for å passe på sauer. Det er en ren gjeterhund.
Vis hele sitatet...
En "gjeter" hund på 13 måneder er neppe istand til å gjete om den aldri har fått riktig trening.


Sitat av Noxaran86 Vis innlegg

Hva vet vel du om noe av dette? Er bondens histore det hundeeieren har vist frem til hele nasjonen?
Vis hele sitatet...
Det at en hund går løs i et område med beitedyr er jo "beviset" på at hundeeier ikke bør ha noen dyr. Han klarte ikke en så enkel sak som å skjønne og etterleve båndtvangen når han selv tok sin hund ut i et område med sauer.

Bonden derimot han viser jo at han omsorg for sine dyr og ønsker dyra sine alt godt. Ja han beskytter de mot en fremmed hund som jager og stresser dyrene og som kanskje ville endt opp med å drepe eller skade en eller flere.



Jeg er ingen hundehater om noen tror det, tvert imot så er jeg selv inne på tanken om å skaffe meg en hund nå etter kort men hyggelig langhelg som hundepasser. Og en ting er helt sikkert, de bøndene som bor i området kan være helt trygge på at jeg aldri vil slippe hunden løs sålenge det går dyr på beite. For det er faktisk mitt ansvar da som hundeeier å påse at jeg ikke setter hunden i en situasjon som vil få svært kjipt utfall.
Sist endret av frtoretang; 13. august 2014 kl. 11:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.