Tråd: Islam
View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Ang: hårsåre muslimer
For min del, må jeg si "hårsårheten" kommer av at jeg titt og ofte blir møtt med kunnskapsløshet og fordommer.
Ikke bruker jeg hijab, ikke har jeg unibrow, ei heller en fetter som følger meg hvor enn jeg går (siden dette er freak, så vil jeg påpeke at disse påstandene om den "typiske" muslimske kvinnen, selvsagt er satt på spissen), men likevel får jeg kommentarer om tvangsekteskap, omskjæring av jenter og hvordan livet er som en undertrykt kvinne. Hadde dette vært kommentarer som fordret diskusjon - i form av "hvilke tanker har du om likestillingsspørsmålet i Islam?" så hadde jeg blitt glad. Men dette er tankeløse og ofte slemme kommentarer i form av "åssen ser en omsjært fætte ut a?!*". Såeh. Jea. Det er vel derfor jeg kan være hårsår og bli sint i slike situasjoner.

*Direkte sitat. Derfor er også "omskjært" skrevet feil.
Vis hele sitatet...
Greit. Da får du spørsmålet av meg her allerede; (og btw; når jeg allerede har begynt er det ikke bare étt spm..)

1) "hvilke tanker har du om likestillingsspørsmålet i Islam?" ??

2) mener du muslimske kvinner på genrell basis er undertrykt eller ikke ?? Vær ærlig!

3) Svar DØNN ærlig nå: i hvilken samfunnsmodell er det bedre for en jente/kvinne - i den islamske, eller den vestlige ??

4) hva mener du om niqab, abaya, burka og til og med hijab..? Hva er egentlig poenget med disse, og ærlig talt er dette egentlig noen politiske antrekk(aka Blitz-klær eller høyreraddis-klær) enn sånn rent religiøse antrekk? Iom at vi vet at hijab-bruken har økt svært betraktelig de siste 20 år..

Vi kjenner jo svært godt til allerede at muslimske kvinner som trofast bærer hijab, svært vanskelig vil få innpass på arbeidsmarkedet.

5) hva mener du om den enorme forskjellen i frihet mellom mann/kvinne eller gutt/jente i muslimske familier ??
Sist endret av aeon_illuminate; 30. november 2012 kl. 12:02.