View Single Post
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Greit nok, men når ble vi enige om at det var statens ansvar at alle studenter får seg billig sted å bo? Jeg har nå vært på leiemarkedet de siste 12-årene nå, og det går helt greit.. majoriteten av studenter leier jo faktisk privat helt uten problemer.

Dog ser jeg ironien, siden jeg faktisk bor på studenthybel i Tromsø nå
Vis hele sitatet...
Vi ble vell strengt talt ikke enige om at der er statens ansvar å sørge for at alle studenter har et billig sted å bo. Men statsbudsjettet sier mye om hvordan staten prioriterer og når de da velger å bygge ut 1000 nye studentboliger, flott. Men med samme hånd:

Huseiernes Landsforbund anslår at vel 5 prosent av boligmarkedet er sekundærboliger og at mellom 20 000 og 30 000 leieboliger vil forsvinne ut av utleiemarkedet som følge av skatteøkningen i statsbudsjettet.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/bolig/Det-...g-7011142.html

Noe som vil bety at flere som er på leiemarkedet vil slite med å finne et sted å bo. Selvfølgelig er det flott at de samtidig bevilger mer penger til husbanken, men det er slett ikke alle som kan bygge, eller ønsker å bygge.

Greit nok at du vil at tannhelse skal gå under det offentlige helsevesenet. Jeg er ikke uenig. Andre i tråden her kjemper for mer privat helsevesen, fordi da blir alt bedre.

Poenget mitt? Dette er ikke statsbudsjett-problem/"hvor går pengene mine" problem, men et "hva er egentlig statens ansvar"-problem som helst burde diskuteres skikkelig grundig prinsipielt uten å blande inn altfor mye annet. Det er et vanskelig spørsmål.
Vis hele sitatet...
Ok, ser den.

Ingen land jeg vet om har i nærheten av like gode studiestøtte ordninger som Norge. Jeg studerer faktisk i år (tar en ekstra mastergrad) og har overhodet ikke problemer med å overleve på studiestøtta. Om man er så jævla kravstor at man enten må brenne av en hel haug penger hver eneste uke på ferdigmat/dyr utested pils/bo sentralt i Oslo så kan man fanden heller ta seg bryet med å jobbe lørdager og noen kvelder for å finansiere egne valg. Fandens kaffelatte-unger
Vis hele sitatet...
Jeg er IKKE enig her, flott at du lever greit på det vi får i studiestøtte, men det er ikke for alle det fungerer. Med en husleie på 4500 i mnd, er det igjen omentrent 2,500 kr igjen.

Dette er under det staten selv mener er gjennomsnittelig greit å bruke på mat for menn mellom 18 - 60 år.
http://www.sifo.no/files/Referansebudsjett2012PDF.pdf

Dette inkluderer ikke reise, hobby, skoleting og alt annet som man måtte ha behov for.

Bare et lite eksempel: jeg får ca 30 kr i reisestipend pr måned. Dette holder til en bussbilett ut av byen, om jeg hadde spart opp alt av reisestipend gjennom hele året hadde det enda ikke holdt til en tur hjem.

Er forøvrig enig med menneskene som er imot bistanden vår. Jobbet selv i Sør-Sudan en stund, og er fortsatt sjokkert over hvor ineffektivt pengene blir brukt. Støtten vår til FN burde kuttes dramatisk (ekstremt ineffektivt byråkrati, høye lønninger, moderat korrupsjon og gjør absolutt ingenting nyttig noensinne), og hele måten bistand gis ut på må revurderes dramatisk. Istedenfor rammebevilgninger til forskjellige satingsområder hvor man kaster penger etter hvem enn som klarer å sette opp prosjekter med tidsriktige moteord til riktig sted og tid, så burde man støtte prosjekter man har faktisk tro på.

Mindre unødvendig styring og mer kvalitetsikring mao.
Vis hele sitatet...
Bistanden har jeg ikke satt meg inn i så kommenterer ikke den.

seven_up: Ja, enklest kan det nok fikses med litt høyere skatt, men jeg ser ikke helt hvordan det er nødvendig, skal vell ikke mye kutt til i "unødvendige" poster på statsbudsjettet for å få rom til det.

Evt en enda bedre ide, ta et lite kutt i noen av de ekstreme lønningene som politikeren får, da er vi nok godt på vei til å få gratis tannhelsetjeneste.
Sist endret av OnklD; 8. oktober 2012 kl. 21:32.