View Single Post
Skyfex!

Nå skal du ha ære for at du ser både fordeler og ulemper ved globalisering.
Idag ser jeg knapt på noen av de diskusjonsforumene jeg er på at folk er villige til å se så balansert på den saken de selv brenner for. Folk har blitt veldig defensive og offensive, og det virker som om man hele tiden må "velge en side".

Sitat av Skyfex Vis innlegg
Er det noen som har tenkt på at en verdensstat og globalisering ikke nødvendigvis vil være en dum ting?
Vis hele sitatet...
Det hadde nok ikke vært en så dum ting, men akkurat når det kommer til det kulturelle som jo vil skli ut - hvor alt bare blir kapitalistisk og grøtete. Alt kommersielt, samlebånds og lite økologisk og nisjébasert... svært få av de små private bedriftene som kan drives, og kun de store selskapene som spiser opp de små, utviskelse av nasjonal følelse og suverenitet... for ikke å snakke om krigen som vil pågå for at det skal opprettes en verdensstat (det må vel til?) og enda mer forurensning på veien mot denne opprettelsen...

...så er det ikke akkurat et glansbilde jeg ser.
Jeg tror dessverre dette er noen av ulempene.
Fordelene vil være et større marked og mer trygghet for de som allerede har det fint fra før. Forskjellene på rike og fattige vil bli større, og jeg kan ikke si at jeg kan kalle det verken bra eller dårlig, men jeg heller til at dette er en ulempe også. For mye klasseskille vil skape mer krig og generelt øke kriminaliteten. Vi kan bare se mot USA, så finner vi ut sånn cirka hvordan det vil bli i praksis.