View Single Post
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Anonimous Vis innlegg
Registrerte meg nettopp på Tripletex! Skal dykke litt dypere i denne tjenesten og se om jeg skal bruke den videre.

Ja, det er det jeg og tenker - er det mulig å bruke kvitteringer og slikt som andre har kjøpt? Selv om det ikke er lov. Jeg tenker liksom siden vi har kjøpt kamera, mobiler, etc. i det siste. Og er det mulig å legge inn utgifter til lappen? Der har jeg jo svidd av over 30 000 kroner. Og jeg trengte faktisk lappen til å kunne kjøre selv til og fra spillejobber, så da har det jo en stor sammenheng med bedriften!

Også lurer jeg på om dersom overskuddet blir 30 000 (dersom jeg trekker fra utgifter og slikt fra det opprinnelige beløpet) må jeg da skatte 10 000? Dette kommer jo som et sjokk. Pengene jeg tjente i fjor har gått med til sydentur, sparekonto, og ikke minst lappen! Så nå er jeg jo helt blakk.
Vis hele sitatet...
Du skal nok ikke skatte 36% av den grunn, men det er vanlig at man som selvstendig næringsdrivende betaler forhåndsskatt beregnet ut fra toppskatt, hvor man så får igjen penger på skatten når ting er regnet ut. Du som enkeltpersonsforetak er også underlagt litt mildere regelverk når det kommer til skatt, men jeg kan ikke nok om akkurat det, dessverre.

Du kan først begynne med føre opp alle utgifter du kan dokumentere som er direkte knyttet til din aktivitet, slik som innkjøp av musikk, platerspillere, datamaskin o.l. Når det kommer til andre ting, som førerkort o.l. kan det være litt vanskelig. Det er godt mulig du har krav på et fradrag, men det må nok, som andre også sier, en regnskapsfører svare på. Reiseutgifter o.l. kan være litt vanskelig å regne ut helt uten videre, spesielt om det er snakk om kjøring av egen bil.