View Single Post
Å kalle bil og ferie for noe nyttig ift. sparing blir ganske feil.
Har forøvrig funnet ut at BSU ikke lønner seg å bruke dersom man tjener mindre enn ca. 80.000 årlig (link, merk at artikkelen ikke er oppdatert ift. dagens BSU beløp à 25.000,-).


Jeg ville utvilsomt satt pengene i fondssparing. Du kan selv velge risiko, men de fleste veletablerte fond med lav risiko gir vanligvis hvert fall 5% årlig avkastning i snitt. Selv har jeg i Skagen Fondene, hhv. Global, Tellus og Kon-Tiki. De har ikke vært best det siste året, men rundt 5% er bedre enn alle høyrente kontoer jeg har funnet hvert fall. Ellers fikk vel Skagen M2 (eiendom) en avkastning på over 30% ifjor.


Ellers kan du også starte med trading. Selv hadde jeg valgt råvarer og/eller valuta, da dette generelt sett er mer stabilt enn aksjer. Med lite kunnskap og erfaring kan dette gå svært bra, men selvfølgelig også svært dårlig. Det forutsetter dog at du setter deg inn i makroøkonomi og bruker litt tid på å lese økonomiske nyheter samt følge med på økonomiske kalendere.

Siden det er penger du sier du ikke kommer til å bruke på en stund, hadde jeg nok satt av 10.000 og prøvd meg på daytrading. Jeg har lært mye mer av det enn jeg har gjort av å gå på skole i tilsvarende tidsperiode.
Har tapt nesten alt jeg har satt av to ganger, men har lært av feilene og nå økt egenkapitalen betydelig mer enn jeg hadde tjent på å ha pengene i fond.


Ta gjerne kontakt om du har spørsmål, men jeg må igjen presisere at sistnevnte investeringsform er svært risikabel, og ikke å anbefale om du ikke har råd til å tape pengene du bruker.