View Single Post
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av magnet Vis innlegg
hvorfor er det ingen brukere som er "godkjent" for identifisering i sånne tråder som dette?
det er jo ganske anonymt og hvemsom helst kan jo registrere seg å poste,
som gjør det vanskelig å vurdere troverdigheten og intensjonene til de som gir informasjon.

hvem er det som evt tar ansvar for feilinformasjon?
konsumere feilidentifisert sopp er det siste jeg vil her i livet.
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål. Vi hadde en disclaimer om dette tidligere, men nyere tråder har blitt strippet noe ned for tekst, i håp om at folk faktisk skal gidde å lese det som står der. Jeg skal lime den inn i åpningsposten igjen. Greit å ha den på plass. Den er kort, så jeg kan utbrodere litt her.

Enver har selv ansvar for hva de putter i seg, uansett hva de har lest her på forumet. Det er rett og slett en vurdering man må gjøre på egenhånd, i hvilken grad man velger å stole på kjente eller ukjente brukere her inne. Å verifisere enkelte brukere er problematisk, da det medfører en slags forflytning av dette ansvaret.

Vi har noen ildsjeler her, som pleier å vise seg hvert år, men vi kan ikke legge alt ansvaret over på dem. Det er frivillig arbeid, som kan oppleves både tidkrevende og forpliktende nok som det er. Personlig er jeg litt lei av det. Derfor jeg ikke har postet så mye her de siste årene.

Det pleier imidlertid å være slik at feilidentifiseringer raskt blir rettet på av andre brukere, og heldigvis er det sjelden noe får en positiv identifisering som er feil i det hele tatt. Man må allikevel ta høyde for at det kan skje, og at det kan gå under radaren. Særlig midt i sesongen, når det er mye trafikk i tråden.

Så må man også huske på at profesjonell identifisering av sopp foregår face to face, og utføres av soppsakkyndige. Ingen av disse kriteriene oppfylles her, så ansvaret for egen helse og sikkerhet hviler 100% på hver enkelt bruker.
Sist endret av mentalmelt; 23. juli 2023 kl. 22:47.