View Single Post
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Takk for mye god tilbakemelding!

Kan tenke meg at webutviklingsbransjen er tøff ja. Mange om beinet, og mange som har dette som en bi-inntekt kanskje?

Hva med å heller satse på programmering da? Hvordan er freelance markedet her? Og er det rette veien å gå?
Vis hele sitatet...
Jeg ville heller gått for webutvikling hvis man skulle drevet freelance. Jeg har et inntrykk av at programvareutviklings markede er mer store aktører som driver, kan være vanskelig å både komme inn og få oppdrag, da det er færre som trenger programvare enn websider. Selvsagt det er ingenting som stopper deg i å lære deg litt programmering å lage programvare som du prøver å selge, men dette kan være veldig vanskelig. Du kan jo spørre deg selv om hvorfor foretak/personer skulle velge å kjøpe din programvare som er laget av en fersking uten noe erfaring, når et vellkjent selskap med dyktige programmerere selger nesten samme programvare. Du må i såfall lage noe som foretak/personer trenger, som ikkje eksisterer på markede i dag.

Webutvikling derimot er en del enklere å få oppdrag i, da f.eks firmaet til kompisen din sin far trenger en ny nettside, eller at den lokale ski-klubben har bestemt seg å gå online og leiter etter webutviklere blant bekjentskaper eller i nærområdet.

EDIT: Et lite hot tips kan være Android utvikling, der har jeg sett mange små aktører eller privat personer som fort har vokst seg veldig store. Og det er veldig enkelt å både komme inn i markede og få solgt apper med tanke på google tilbyr play store. Eller IOS utvikling, men på dette området har jeg begrenset med kunnskap, så skal ikkje uttale meg for mye om.

Sitat av fr1lanser1 Vis innlegg
Hei,
for å lære deg html, css og javascript ville jeg først begynt å lese på w3cschools.com. Når du føler at du kan dette så må du videre til et serversidespråk, og da vil jeg på det sterkeste anbefale Django (Et python rammeverk).
Sjekk ut http://djangoproject.com.
Vis hele sitatet...
Må si innlegget dit ga ikkje mye mening, hvorfor skal man lære HTML, CSS og Javascript først? Jeg kan være enig med HTML og CSS, men ikkje javascript, javascript er ikkje et språk som er et "must" i webutvikling, man kan skape veldig dynamiske sider med bare HTML, CSS og serverside språk samt databaser, men det å implementere Javascript tar dynamikken i sidene opp til et nytt nivå, å kan bli sett på som et spårk som er fint å kunne men ikkje nødvendig. Mens serverside språk er absolute nødvendig i dagens marked, da man ofte trenger å kommunisere med databaser, autentisere brukere o.l. som ikkje kan gjøres fra klient språk som Javascript, eller som absolute ikkje er anbefalt å gjøre fra klient språk.

Jeg ser på websider i tre "nivåer", når vi snakker om hvor dynamiske dem er.
- Statiske sider (HTML, CSS)
- Dynamiske sider (HTML, CSS, serverside språk, databaser)
- Dynamiske sider med klient språk (HTML, CSS, kllientside språk, serverside språk, databaser ).

Django anbefalingen din gir heller ikkje så mye mening, Django er et fint språk som det går fort å lage nettsider med, men det krever gjerne at man har litt programmerings erfaring fra før av og da gjerne innen python. I tillegg kan syntaxene og oppbyggingen av scriptene i Django vs Javscript bli veldig forvirrende for ferske webutviklere, men ser man mer i rettning PHP, så vil det være lettere for en som allerede forstår prinsippene og oppbyggingen i PHP å lære seg Javascript, da disse språkene har en del likheter.
Sist endret av 0xFF; 8. februar 2014 kl. 14:57.